Dnes slavíme svátek Navštívení Panny Marie.
Homilie svatého Ambrože, biskupa milánského
Lib. 2. Comment. in Luc. cap. 1. post initium.
Je třeba si povšimnout, že větší přichází k menšímu, aby menšímu bylo pomoženo: Maria k Alžbětě, Kristus k Janovi. Také později přichází Pán ke křtu, aby Janův křest posvětil. Požehnání z Mariina příchodu a přítomnosti Boží se staly brzo zjevnými. Pohleďme na skvělost a význam každého slova.
Alžběta byla první, kdo slyšel hlas Mariina pozdravu, ale Jan byl prvním, kdo pocítil milost. Ona uslyšela přirozeným způsobem, ale on zajásal tajemným. Ona vnímala příchod Marie, on příchod Pána; ženy o milosti mluvily, synové ji svou mocí působili. Dvojitým zázrakem prorokovaly matky z ducha svých dětí.
Dítě zajásalo a matka byla naplněna Duchem svatým. Matka nebyla naplněna dříve než syn, ale když byl syn naplněn Duchem svatým, naplnil též svou matku.
A odkud to, že Matka mého Pána ke mně přichází? To znamená, jak se to přihodilo, že mě mohlo potkat něco tak dobrého, že ke mně mohla přijít matka mého Pána? – vidím zázrak, uznávám tajemství: Matka Páně nese v lůně Slovo a je plna Boha.
A Maria s ní přebývala tři měsíce a pak se vrátila domů. Je hodno uvést, že Maria vykonala službu a také zachovala mystický počet měsíců. Zdržela se dlouho, ne jen z důvodu přátelství, ale také pro dobro proroka. Pokud mu totiž na začátku příchod Marie přinesl takové požehnání, že dokonce jako plod v lůně zaplesal radostí a jeho matka byla naplněna Svatým Duchem, uvažme, jak veliké požehnání musela přidat tak dlouhá Mariina přítomnost? Prorok byl tedy pomazán, v lůně své matky se připravoval cvičením jako silný zápasník, a tak sbíral síly pro veliký boj.
Z breviáře Editio XIII přeložila Nea Marie Kuchařová.