Rozhovor pro časopis Národní myšlenka
Delší čas jsi byl vnímán veřejností jako
ředitel Občanského institutu. Mohl bys čtenářům říct, proč jsi OI opustil a
co si myslíš o jeho současné podobě a činnosti?
Občanský institut jsem
opustil na přelomu let 2004-2005 po 13 letech práce v jeho řadách. Po takové
době je běžné, že se člověk zamýšlí nad další perspektivou svého profesního
uplatnění. Je třeba také upřímně zmínit, že jsem v průběhu těch let změnil
některé svoje názory, které i v kontextu činnosti Občanského institutu
začaly být vnímány jako příliš excentrické. Občanský institut je znám mj.
tím, že se snaží nalézt styčné plochy mezi klasickým liberalismem a
konzervatismem a rehabilitovat tak některé osvícenské ideje v očích
konzervativních křesťanů. Osobně jsem přesvědčen, že se jedná o úsilí, jež
má konfúzní východiska i závěry. Liberalismus je neobhajitelný ve všech
svých variantách, bez ohledu na to, zda se jedná o liberalismus
kontinentální (Občanským institutem odmítaný) či anglosaský (Občanským
institutem uměle „christianizovaný“). V protikladu k OI hodnotím
kriticky„ethos amerikanismu“ a působení USA ve světě. Politiku Bushovy
administrativy považuji za na hony vzdálenou od autenticky křesťanských a
konzervativních principů. Současnou americkou politiku snad nejlépe
vystihují slova nekonzervativního ideologa Michaela Ledeena, uveřejněná
v deníku Wall Street Journal v roce 2001: „Naším křestním jménem je
tvořivé ničení, jak doma, tak v zahraničí. Každým dnem strháváme starý řád,
od obchodu po vědu, literaturu, umění, architekturu a film, politiku a
právo. Naši nepřátelé tento vír energie a tvořivosti vždy nenáviděli, neboť
ohrožoval jejich tradice (ať už byly jakékoli) a zahanboval je pro
neschopnost držet s námi krok. Bojí se nás, když vidí, jak rozvracíme
tradiční společnosti. Nemohou se cítit bezpečni, pokud existujeme a je to
právě naše existence, nikoli naše politika, jež ohrožuje jejich legitimitu.
Aby přežili, jsou nuceni nás napadat, stejně jako mi musíme zničit je,
abychom postoupili vpřed v našem dějinném poslání.“
Přes všechny uvedené
rozdíly a výhrady udržuji i nadále s OI spolupráci, např. formou pořádání
kursu „Sociální etika ve světle víry“ na jeho půdě.
Institut svatého Josefa by bylo možno
právem označit za tvoje dítě. Mohl bys nám popsat jeho činnost podrobněji?
Na co kladete důraz?
Institut sv. Josefa jsem
založil z toho důvodu, abych se mohl systematicky věnovat otázkám, kterým se
sice věnuji již delší dobu, ale na které jsem nikdy neměl dostatek času.
Moje pozornost se soustředí na dva základní tématické okruhy. Tím prvním je
rodina a výchova dětí, druhým pak katolická sociální nauka. Obě témata spolu
úzce souvisejí, neboť východiskem pro vytvoření křesťanského společenského
řádu je rodina, vycházejícího z celoživotního manželství a otevřenosti
k životu. Není žádnou náhodou, že to jsou právě manželství a rodina, proti
kterým liberální režim, stejně jako režim komunistický, vede boj. Nástrojem
k dosažení jeho destruktivních cílů jsou např. propagace sexuální
nevázanosti a antikoncepční mentality, feminismus a jiné formy potírání
přirozených rozdílů mezi mužem a ženou („politika rovných příležitostí“,
kvóty ve veřejném i soukromém sektoru apod.), liberální výchova dětí či
státní řízení a kontrola výchovy a vzdělávání. Z toho důvodu se také věnuji
propagaci tzv. domácího vzdělávání. Sám mám šest dětí ve věku 4 měsíce až 11
let, jejichž vzdělávání zajišťujeme vlastními silami. Pro rodiny s dětmi
pořádáme pravidelná setkání, nazvaná „Ve škole sv. Josefa“. Rodiče zde mají
možnost vyslechnout si několik přednášek, týkajících se života rodiny v
konfrontaci s negativními společenskými a ideologickými vlivy, které na ni
působí; pro děti je připraven samostatný kulturně-pohybový program.
Sociální filosofii se
věnuji v rámci výše uvedeného kursu „Sociální etika ve světle víry“, který
probíhá každou středu od 18:00 v čítárně Občanského institutu v pražském
Emauzském klášteře.
Bližší informace o
činnosti Institutu sv. Josefa si lze vyhledat na jeho internetových
stránkách.
Ty spolupracuješ i s katolickým
časopisem Te Deum, jehož první číslo letos vyvolalo překvapivě bezohlednou
kampaň ze strany modernistů v církvi i samotného českého kardinála. Jak bys
tyto reakce komentoval?
Je tragédií, že pro velký
počet moderně smýšlejících katolíků je důsledné zastávání postojů,
vycházejících z tradice a učení Církve, odmítáno. Odpad od víry již nabyl
takového rozsahu, že není snadné řídit se praxí, doporučovanou moderním
klérem, a uchovat si přitom pevnou víru a schopnost rozeznávat dobré od
zlého. Proto vydávání dvouměsíčníku Te Deum vyvolalo tak podrážděnou, místy
až hysterickou reakci neomodernistů. V jednom ze svých veřejných výroků se o
nás kardinál Vlk dokonce vyjádřil jako o „živlech“. Te Deum je časopis,
který propojuje svět náboženství, kultury a politiky v tradičním,
protiliberálním duchu a to se těm, jež si přejí nekonfrontační postoj Církve
k demoliberálnímu světonázoru a jeho strukturám moci, samozřejmě nelíbí.
Jejich proklamovaný důraz na dialog, otevřenost a pluralitu se pak ve světle
jejich reakce na Te Deum ukazuje jako bezvýhradně pokrytecký a bezobsažný.
Modernisté také často kritizují činnost
tzv. lefebvristů. Dokážeš si vysvětlit, proč je tato skupina alespoň v České
republice stále viditelnější a proč pražské arcibiskupství cítí stále větší
potřebu na její činnost nějakým způsobem reagovat?
Nejspíš to souvisí s tím,
že si stále více věřících uvědomuje praktické důsledky „liberálního
katolicismu“. Úpadek tradiční morálky, rozpad rodin, ztráta sebevědomí mnoha
katolíků a moderní církevní hierarchie ve veřejném životě, tragický
nedostatek kněžských i řeholních povolání – to vše je důsledkem odvratu od
Boha a příklonu k člověku jako principu a měřítku lidského jednání. Kult
Boží byl zastánci modernizace Církve nahrazen kultem člověka. Dobrým
ukazatelem této změny je způsob, kterým se sloužila oběť mše svaté před
změnami, provedenými před II. vatikánským koncilem, a obřadem, který se
používá dnes. Zatímco tradiční obřad je bezvýhradně zaměřen k Bohu (kněz
slouží čelem k oltáři a svatostánku, v němž přebývá Nejsvětější svátost
oltářní, věřící přijímají Tělo Páně v kleče a do úst, liturgickým jazykem je
latina, základním zpěvem gregoriánský chorál) a vede k pokoře a pokání
věřících i kněží důrazem na smírný charakter Kristovy zpřítomňované oběti
kříže, obrací se moderní mešní obřad primárně k člověku a jeho lidským
potřebám (kněz otočen k lidu, se kterým vede dialog, užívání mateřského
jazyka, potlačení důrazu na smírnou oběť a prosazování pojetí mše jako
hostiny, používání populární hudby a kytarových popěvků v liturgii,
přijímání Těla Páně do ruky a odbourávání privilegovaného postavení kněze v
kněžišti, jednajícího „in persona Christi“ a jeho nahrazování činorodými
laiky, usilujícími o své sebezviditelnění apod.). Bude-li se Církev více
podobat pouhým zájmovým společnostem než společnosti, „mimo kterou není
spásy“, budou její řady ještě více řídnout. Proto roste zájem, zvláště mezi
mladými lidmi (katolíky i nevěřícími) o ty kněžské a laické aktivity, které
poukazují na nutnost znovunavázání na praxi Církve před modernizačními
experimenty jejího pokrokového kléru. Dnes nejvýznamnější skupinou v Církvi,
uchovávající si věrnost katolické tradici, je Kněžské bratrstvo sv. Pia X.
(pejorativně „lefebvristé“). O jejich postojích k současné krizi,
prostředcích její nápravy a pastorační činnosti Kněžského bratrstva sv. Pia
X. se lze dočíst na
www.fsspx.cz.
Někteří tradicionalisté se pokoušejí
hledat odpovědi na současné otázky v dávné minulosti včetně předkřesťanských
náboženství. Domníváš se, že je možný určitý smír či alespoň příměří mezi
katolickými tradicionalisty a „reakčními pohany“, pokud jde o prosazování
často velmi podobných názorů na společnost do praxe?
Ano i ne. Spolupráce
v těch otázkách, ve kterých je shoda, je samozřejmě možná. Existují-li
nekatolíci, kteří usilují např. o změnu propotratové mentality ve
společnosti a z ní vycházející legislativy, je samozřejmě rozumné spojit
svoje síly a postupovat společně. Takových styčných témat je rozhodně více.
Na druhou stranu je třeba uznat, že i tato spolupráce má svoje hranice.
Pokud by měla vést k přesvědčení, že pro dosažení, slovy sv. Augustina,
„pokoje řádu“ ve společnosti je nepodstatné, k jakému náboženství či
světonázoru se člověk hlásí, pak by bylo třeba před hlubší spoluprací
katolíků s „reakčními pohany“ varovat. V této souvislosti doporučuji ke
studiu list sv. Pia X. Notre Charge Apostolique z roku 1910, ve kterém papež
odsoudil tzv. sillonské hnutí, v němž se katolíci spojovali k řešení
sociálních otázek z nekatolíky různých vyznání a lidí bez vyznání. Oproti
„reakčním pohanům“ je třeba uvést, že se jednalo o hnutí spíše levicové,
přesto i pro spolupráci „na pravici“ platí principy, v tomto dopise uvedené.
Mj. z něj cituji: „Máme zde tedy interkonfesijní, katolíky založenou
jednotu, usilující o reformu civilizace, která je především katolickým
dílem, neboť žádná pravá civilizace bez mravní civilizace a žádná pravá
moderní civilizace bez pravého náboženství, nemůže být. To je dokázanou
pravdou a dějinnou skutečností.“… Ještě zvláštnější, právě tak zarážející
jako zarmucující je opovážlivost a lehkomyslnost lidí, kteří se nazývají
katolíky, kteří sní o přeměně společnosti za takových okolností mimo
katolickou církev, o zřízení „říše spravedlnosti a lásky“ s pomocí lidí
přišlých ze všech stran bez náboženství nebo bez víry, jen když zapomenou na
to, co je dělí: náboženské a filosofické přesvědčení a zdůrazňují to, co je
pojí: velkodušný idealismus a mravní síly, které čerpají tam, „kde mohou“…
Výsledkem této práce, poživatelkou tohoto kosmopolitického sociálního hnutí
může být jenom demokracie, která není katolická, ani protestantská, ani
židovská; náboženství (a takovým chce sillonismus být, jak jeho vůdcové
tvrdili), které je všeobecnější než katolické a které všechny lidi (kteří se
stali bratry a soudruhy) spojuje „v říši Boha“: „Nepracuje se pro církev,
pracuje se pro lidstvo!“.
Pokud by politická
spolupráce „pravicových sil“ napříč různými světonázory měla vést
k představě, že ideově pluralitně založená společnost je mravnější a
společensky prospěšnější než společnost, výslovně se opírající o principy
katolického sociálního učení, pak by se jednalo o stejný problém, na který
poukázal sv. Pius X. v souvislosti s tzv.sillonským hnutím.
Zajímá mě tvůj názor na úlohu žen ve
společnosti. Měli bychom přistoupit na snahy o pozitivní diskriminaci a
kvóty, nebo se naopak snažit ženu osvobodit od kanceláře a továrního pásu a
vrátit ji zpět domů k dětem?
Současná snaha zavést
rovnostářský princip mezi mužem a ženou ve veřejném životě patří mezi
nejnebezpečnější trendy současné liberálně-socialistické politiky. Svědčí
také o naprosté ztrátě vědomí přirozených odlišností a z nich vyplývajících
rolí mužů a žen, pocházejících od Stvořitele. Právě ve světle křesťanského
pohledu na člověka je možné dobře pochopit, v čem spočívá rozdíl mezi
přirozenou rovností v důstojnosti a umělou rovností v rolích. Odchod maminek
od péče o děti do zaměstnání může být vynuceno neplánovanými okolnostmi,
není však oprávněné dělat z této nouze ctnost. Matka v domácnosti je
požehnáním pro svoje děti i pro celou společnost. Krize rodiny však
nespočívá pouze v zvnějšku podněcované touze žen po „seberealizaci“ mimo
rodinu, ale v úpadku, kterou prodělává instituce otcovství. Osobně se
domnívám, že jednou z hlavních příčin feminismu je selhání otců v důsledku
nedostatečného vědomí své zodpovědnosti za blaho své rodiny. Sebestřední
muži, užívající svoje ženy jako pouhé prostředky k vlastnímu sebeuspokojení,
se nemohou divit, když jim žena vypoví poslušnost a dá přednost vábivé
siréně, volající po falešné emancipaci ponížených žen od tyranie mužů. Proto
je tolik důležité navrátit se ke křesťanskému ideálu otce jako hlavy rodiny,
který je vyvažován jeho povinností obětovat se pro dobro své ženy a celé své
rodiny po vzoru Ježíše Krista. Úpadek hodnoty mateřství i otcovství jsou
tedy spojené nádoby a jejich postupná obnova musí být také současná.
Nedávno prošel schvalovacím procesem
zákon o tzv. registrovaném partnerství osob stejného pohlaví. Na tvůj názor
se nemá cenu ptát, ale zajímalo by mě, jaká hlavní nebezpečí v jeho
schválení vidíš.
Jeho hlavní nebezpečí
spatřuji v relativizaci a společenské normalizaci protipřirozeného jednání.
Relativizuje též hodnotu rodiny pro život společnosti, neboť udílí
společensky uznaná privilegia vztahům, která nemohou předávat lidský život.
To plyne ze zásadního nepochopení manželství, které moderní lidé chápou jako
pouhý prostředek k vzájemnému uspokojení fyzických a psychických potřeb dvou
osob. Z tohoto pojetí manželství však neplyne, proč toto uspokojení omezit
jen na vztahy muže a ženy. Stát tu není od toho, aby reguloval či odměňoval
fyzickou lásku, ale aby umožnil manželům plnit svoji základní funkci, tj.
výchovu dětí, ve kterých je zajištěna budoucnost vlastního národa.
Domníváš se, že by bylo lepší zůstat u
starých a zavedených zvyklostí a homosexualitu trestat tak, jak to bylo v
našem kulturním okruhu po dlouhou dobu běžné?
Po praktické stránce je
obtížné obnovovat tresty za činy, které nejsou velkou částí společnosti
vnímány jako morálně špatné. K zákonu patří také jeho vynutitelnost a
v tomto případě bych měl o jeho praktickém uplatnění pochybnosti. V současné
situaci by stačilo, kdyby bylo i ze zákonných důvodů zřejmé, že sodomie
nemůže být alternativou k manželství. Je třeba se zasadit i o to, aby nebylo
dovoleno propagovat sodomii z peněz daňových poplatníků. V společnosti,
v níž by křesťanství hrálo méně podřadnou roli než dnes, by však propagace
sodomie byla trestná.
Probouzející se islám staví řadu z nás
před určité dilema: jeho kritika zkažené západní společnosti je z nemalé
části pravdivá, ale vyslovují ji ti, kdo jsou už hodně přes tisíc let
nejhoršími nepřáteli křesťanstva či Západu. Jak z toho ven, když naše
sympatie nemohou dost dobře patřit ani jedné straně konfliktu, jak
neokonzervativcům šířícím „demokracii“ kam jen oko dohlédne, tak radikálním
islamistům?
Máš pravdu, nelze léčit
jedno zlo zlem jiným. Islám není lékem na neduhy liberálně-sekularistických
režimů Západu. Lze si jen přát, aby nebezpečí, které islám představuje,
probudilo z osvícenského spánku ony poslední sebeobranné mechanismy
křesťanské Evropy, neboť jen opětovná konverze Evropy může pokračující
expanzi islámu zastavit. To není v silách ani liberalismu ani USA,
prosazující násilné„vyvážení liberální demokracie“ do islámského světa. Je
naopak zapotřebí se z islámského světa postupně stáhnout, současně s tím
učinit skoncovat s naší sebevražednou imigrační politikou a napřít všechny
síly k vlastní sebezáchově návratem k duchovním kořenům své vlastní
civilizace. Je pošetilé a hloupé kritizovat islámské národy za jejich
připravenost k oběti a zápasu o jejich pojetí světa, nejsme-li schopni ani
své vlastní fyzické sebereprodukce, natož pak duchovně-kulturní rezistence
vůči tomuto falešnému náboženství.
Otázky
kladl Milan Špinka. |