Rodina a liberalismus
Radomír Malý
Co je to rodina? Kdyby tuto otázku někdo
položil ještě před sto lety, dočkal by se patrně poklepání na čelo. Jenže
dnes se tímto kdysi samozřejmým pojmem zabývají i legislativci. Např.
německé zákonodárství definuje rodinu jako libovolné společenství lidí, kde
jsou děti. Že do této „definice“ se dá vměstnat téměř vše od polygamních
komunit až po registrované partnerství, je logické.
Kde se vzaly takový posun a zmatení pojmů?
K tomu je třeba všimnout si historického vývoje. Monogamní rodina s otcem,
matkou a dětmi, sankcionována právními předpisy, v níž sexuální dezerce
k jinému partnerovi či partnerce se stává závažným morálním i společenským
faux pais, je plodem křesťanské civilizace. Jiné kultury, založené na
nekřesťanských náboženstvích samozřejmě znaly také kromě polygamie i formu
monogamní rodiny, avšak neexistovaly žádné legislativní ani morální sankce
za její opuštění, manželská nevěra, promiskuita či rozvod se pokládaly za
normální a přirozený jev a pokud existoval v tomto směru postih, tak výlučně
jen pro ženy, nikoli pro muže.
Ježíš Kristus pozvedl manželství na svátost
a tím dal též rodině záruku stability. Žena ve starověké i středověké „Christianitas“
měla jistotu, že ji manžel nemůže vyhodit z domu na ulici, jako tomu bylo
např. v antice nebo prodat do otroctví jako ve starém Egyptě. Papežové
uplatňovali klatby proti králům, kteří své ženy vyhnali a přijali k sobě
milenky (Mikuláš I. v 9. stol. vůči franskému Lotharovi II., Innocenc III.
ve 13. stol. vůči francouzskému Filipovi II. Augustovi). Muž měl povinnost
ženu s dětmi zabezpečit ekonomicky a poskytnout jim optimální podmínky
k životu. Zvlášť důležitým momentem byla výchova dětí v křesťanském duchu.
Jejich právo na život, zaopatření a duchovní i mravní růst v monogamní
rodině bylo garantováno církevními i světskými zákony. Zmizela antická zvůle
tzv. „pater familias“, který podle zákona suverénně rozhodoval o životě a
smrti svých narozených potomků. Křesťanský Codex Theodosianus ze 4. stol.
stanovil dokonce za usmrcení narozeného i nenarozeného dítěte stejný trest
jako za vraždu.
To vše se začalo hroutit s nástupem
renezance. Brazilský sociální myslitel a zakladatel katolického
konzervativního hnutí „Tradice, rodina, vlastnictví“ Plinio Correa de
Oliveira považuje za zlomové 14. století. Renezance neznamenala podle něj
pouze znovuobjevení antiky, nýbrž spolu s ní také znovuobjevení legality
hříchu proti 6. a 9. přikázání, neboť antika nepovažovala sexuální
promiskuitu a manželskou nevěru za delikt, maximálně jen za tzv.
„kavalírský“.
To byla příslovečná „voda na mlýn“ všem sexuálním maniakům a nemravům, kteří
od té doby nepřestali usilovat o to, aby nebyli považováni za hříšníky a
jejich hříchy za něco objektivně špatného.
Prvním krokem vpřed tímto směrem byla
protestantská reformace. Luther i Kalvín, i když nadále hájili
nerozlučitelnost manželství a hříšnost sexu mimo něj, odmítli ho uznat za
svátost. Tím se otevřela cesta různým „výjimkám z pravidla“. Král Jindřich
VIII. si nechal po roztržce s papežem svými dvorními teology a kanonisty
legalizovat jak rozvod s Kateřinou Aragonskou, tak i následujících pět
dalších sňatků, Luther povolil svému protektorovi kurfiřtovi Filipu
Hesenskému jako výjimku dvě ženy.
Definitivní zlom však znamenalo
osvícenství. Již Thomas Hobbes ve svém spise „Leviathan“ v 17. stol. popřel
hierarchický model rodiny, spočívající na autoritě otce a hovoří o
demokratickém modelu, který odpovídá jeho vizi nového, demokratického státu.
Otec a matka dle Hobbese nemají žádnou nadpřirozenou autoritu, pouze
takovou, kterou děti dobrovolně přijímají.
Ještě dále ve svém „demokratismu“ šel J.J.Rousseau, jenž považuje tzv.
volnou lásku, tj. bezuzdnou sexuální promiskuitu přírodních lidí, za ideál.
Demokracie se svými pravidly svobodné volby má být určující i v rodině. Když
se někomu z partnerů ve svazku nelíbí a najde si jiného, ať má svobodnou
možnost odejít, rovněž tak když děti jsou jim na obtíž, nechť zákon dovolí,
aby se jich zbavili a svěřili jejich výchovu státním veřejným institucím,
což koneckonců Rousseau sám udělal, když své vlastní děti dal do sirotčince,
aby ho údajně „nebrzdily v práci“.
Osvícenství vyvinulo naprosto zhoubný typ demokracie, kdy nešlo jen o
politický systém, o techniku uplatňování moci jako v aténské polis ve
starověku, nýbrž o ideologii, jež postupně zlikvidovala jakoukoliv autoritu
včetně autority otce a matky v rodině – autority, která byla nerozlučně
spjata s povinnostmi a odpovědností za partnera a děti. Nová ideologie dala
otci a matce možnost vstupovat do nových sexuálních vztahů, rozvádět se a
beztrestně opouštět děti, které na oplátku mohly kdykoliv autoritou rodičů
pohrdnout a zbavit se jí.
To všechno se nedělo naráz, ale postupně.
Osvícenské státy v 18. století nejdříve „redefinovaly“ manželský zákoník.
Jestliže do té doby bylo manželství sankcionováno vyšší autoritou, tj. Boží,
teď nastupuje rousseauovská definice „smlouvy dvou lidí“, při níž Bůh a Jeho
přikázání nemají žádné místo. U nás poprvé takto označil manželství zákoník
císaře Josefa II. r. 1783. Nutno přiznat, že tento právní dokument
s výjimkou drobných detailů akceptoval ještě katolický požadavek manželské
nerozlučitelnosti, nicméně chybělo to podstatné: zaštítění Božskou
autoritou. Proto povolení rozvodu bylo jen otázkou času a došlo k němu r.
1868. Podobným vývojem prošla v 18. a 19. stol. většina zemí Evropy.
Ve Velké francouzské revoluci zavedli r.
1793 jakobíni místo katolického náboženství ateistický tzv. kult rozumu a
s ním legální možnost snadného rozvodu manželství. To vedlo k takové zkáze
mravů, že sám vůdce jakobínů Robespierre o rok později nahradil toto
pseudonáboženství tzv. kultem Nejvyšší bytosti, což přineslo i návrat
starého manželského zákoníku se silným omezením možnosti rozvodu, avšak bez
odvolání se na autoritu Boží.
Na osvícenství a dědictví Velké francouzské
revoluce navazovalo v 19. stol. hnutí liberalismu. Všude, kde se liberálové
dostali k moci, postupně uvolňovali rozvody a možnosti nových sňatků.
Zároveň se ale spolu s tímto procesem objevuje i další fenomén: zatlačování
sexuality a všeho, co s ní souvisí, do ryze privátní sféry. Ve společnosti
se prosazuje trend, že mluvit na veřejnosti o intimním vztahu dvou lidí,
zvláště pak o jejich sexuálním životě, je neslušné. To souvisí s liberálním
individualismem, s přísným rozlišením toho, co je veřejné, od toho, co je
soukromé, přičemž čím méně veřejného, tím lépe. Vytváří se tzv. viktoriánská
morálka (vláda královny Viktorie v Anglii), jež zachvátila ve druhé polovině
19. stol. nejprve Anglii, posléze však celou Evropu a Severní Ameriku. Tento
směr byl ve skutečnosti hluboce pokrytecký. Na jedné straně se pokládalo za
neslušnost, když se někde mladá dívka objevila s krátkými rukávy nebo když
ji malíř namaloval bosou a se sukněmi do půl lýtek, na druhé straně však do
kategorie „slušnosti“ vůbec nespadal manželský zákoník umožňující snadný
rozvod, což využil leckterý bohatý buržoa středních let a cynicky opustil
svoji rodinu kvůli mladší a krásnější ženě. Stejně tak se puritánská
viktoriánská éra nijak nepohoršovala nad milenkami mocných a zámožných lidí,
jestliže ti svůj poměr dokázali rafinovaně ukrývat a „zatloukat“, případně
jej byla schopna s tklivou citlivostí představit v dílech tzv. „červené
knihovny“ jako ctnost a nikoli jako špatnost.
Zásadní rozdíl mezi tzv. viktoriánskou
morálkou a morálkou starověké i středověké Christianitas spočívá v tom, že
tam, kde křesťanství mluví o hříchu, viktoriánský liberalismus zná pouze
termín „neslušnost“ a to jen u vnějších projevů, nikoli v samotné podstatě.
Tak analyzuje ve své práci „Reinheit und Jungfraulichkeit“ tato fakta známý
německoamerický filozof, tradiční katolík Dietrich von Hildebrand.
Viktoriánská éra neodmítá pornografii a veškeré obscénnosti proto, poněvadž
je to hříšné, čili objektivně špatné, Boha urážející a člověku škodlivé,
nýbrž proto, poněvadž to spadá do intimního soukromí člověka, jež nesmí být
nikým a ničím narušeno, neboť neomylná dogmata lidské svobody a nezávislosti
si to žádají. Kdo by se o to pokusil, bude označen za „neslušného“.
„Slušnost“ přitom neznamená jenom nemluvit veřejně o sexualitě, nýbrž také
mlčet o tom, že mimomanželský poměr je mravně nedovolený. Liberální
viktoriánská morálka tak na jedné straně ukazovala v otázkách sexu a
manželství puritánskou fasádu, na druhé straně však pokládala za normální a
přirozené, když pod touto „pokličkou“ docházelo k promiskuitám těžkého
kalibru a rozvratu rodin. Podle katolické nauky je naopak hřích proti 6. a
9. přikázání vždycky hříchem bez ohledu na to, je-li odhalen nebo utajen,
podle viktoriánských pravidel „slušného chování“ je však přestupkem pouze
tehdy, když pachatel si při tom počíná „nediskrétně“ a ještě většího
společenského faux pais se dopouští ten, kdo takový čin veřejně odsuzuje a
mluví o něm.
Katolická morálka se octla mnohokrát na
pranýři pro údajnou „přemrštěnost“ a nevhodná tabu v sexuálních otázkách.
Jenže to, co bývá prezentováno jako katolický postoj, je ve skutečnosti
často projevem viktoriánského puritanismu a nikoliv katolictví. V dějinách
Církve nikdy neexistovalo období, kdy by bylo zakázáno mluvit o intimních
věcech člověka za předpokladu, že se tak bude dít ve vhodnou dobu, správným
způsobem a na pravém místě s jasnou řečí, že každý sex mimo manželství je
hříšný. Pohlavní zdrženlivost pro Boží království byla ovšem vždycky chápána
jako vyšší hodnota a lepší volba, neboť je to stanovisko Ježíše Krista.
Proto nalézáme zejména u starověkých církevních otců, kteří jako biskupové a
mnichové žili v celibátu, formulace, z nichž je zřejmé jisté pohrdání
sexualitou a varování před ní (sv. Basil, sv. Řehoř Veliký, částečně i sv.
Augustin aj.). Na základě toho odpůrci katolické víry obviňují Církev
z nepřátelského postoje vůči lidské pohlavnosti. K tomu je třeba namítnout:
a) osoby, které se takto vyjadřovaly, dbaly pečlivě o to, aby svůj slib
panictví a panenství neporušily, proto v zájmu ochrany této úžasné hodnoty
měly právo i na ostré formulace, znějící uchu těch, kdo žijí v manželství,
cize; b) bylo naprosto jasné, že paušální odsouzení sexuality se týkalo
pouze těch, kdo se rozhodli dobrovolně pro zasvěcený život v celibátu,
nikoli těch, kteří žili v manželství; c) jednostranné pohrdání sexualitou
nebylo nikdy církevní naukou, ta pouze žádala i v manželství její opatrné
užívání a stanovila k tomu pod hříchem závazná pravidla;
Protikatolická propaganda je neseriózní,
když cituje z provenience starověké i středověké Christianitas pouze texty,
psané celibátníky pro celibátníky a mlčí o dílech, psaných lidmi žijícími
v manželství. Regine Pernoudová ve své vynikající knize „Žena v době
katedrál“ uvádí, že již od 11. stol., úměrně s tím, jak rostla vzdělanost
mezi laiky, se objevují díla opěvující zamilovanost, ženskou krásu,
manželskou lásku a věrnost. To se netýká pouze troubadourských milostných
písní, ale i významných duchovních a mravních pojednání, psaných nejen
ženatými či vdanými, jako např. Marií de Champagne, ale i samotnými
celibátníky, např. Vilémem ze Saint-Thierry.
Kdo takto komplexně pohlédne na středověkou Christianitas, snadno zjistí, že
v Církvi byly naprosto legální dva zdánlivě proti sobě stojící, ale ve
skutečnosti navzájem se doplňující názory: na jedné straně celibátnictví
s kategorickým odmítáním sexuality, na druhé straně však manželství jako
svátost s rozsáhlou literaturou velebící lásku dvou lidí včetně milostné
poezie. Církev obojí akceptovala za předpokladu, že vyjádřené názory budou
v souladu s katolickou naukou.
Katolicismus na rozdíl od liberálního
viktoriánského puritanismu nikdy neodmítal ve jménu falešně chápané
„slušnosti“ otevřeně mluvit o tématech vztahu muže a ženy za předpokladu, že
hřích bude vždy nazván hříchem a ctnost ctností. Rozsáhlá literatura
několika staletí, ať už v duchu celibátní askeze odmítá sexualitu jako
ďáblovo pokušení nebo v duchu obhajoby zamilovanosti a manželství vyzvedá
lásku muže a ženy, je jasným dokladem, že Církev se nebála o lidské
pohlavnosti mluvit bez zábran a otevřeně s jasným poukazem na hříšnost
manželské nevěry a každého sexu mimo manželský svazek. Viktoriánská éra
naproti tomu měla ostych o těchto věcech otevřeně hovořit, to jí však
nebránilo legalizovat rozvody a produkovat literární díla, otevřeně
glorifikující manželskou nevěru jako údajně „čestné“ řešení (romány
Galsworthyho, Maupassanta, dramata G.B.Shawa aj.).
Vynikající polský etik z Katolické
univerzity v Lublině Marek Czachorowski pokládá za vlastní ideové původce
současného rozkladu rodiny S. Freuda, K. Marxe a F. Nietscheho.
To skvěle koresponduje s nedávno vydanou prací P. Buchanana „Zánik Západu“,
který ve 20. století považuje za původce zhoubné kulturní revoluce včetně
revoluce sexuální A. Gramsciho, G. Lukácze, Frankfurtskou školu a H.
Marcussea.
U všech vidíme jasnou závislost na marxismu, Gramsci a Lukácz byli
organizovaní komunisté, Frankfurtská škola a Marcusse kromě toho velmi
obdivovali Freuda a Marcusse také Nietscheho.
Freud se svou teorií „libida“ se obrací
ostře proti katolické sexuální morálce. Přitom, aniž si to pravděpodobně sám
uvědomuje, se ve skutečnosti bouří nikoli proti ní, ale proti viktoriánskému
puritanismu, jemuž mylně připisuje katolickou a nikoli osvícenskou genezi.
Freud si je velmi dobře vědom, že pod fasádou „slušnosti“ kvete
pansexualismus, považovaný za přirozený a klade si logickou otázku, proč je
tedy jeho prezentace pokládána za „neslušnou“. Navrhuje velmi jednoduché
řešení: sexualitu zcela osvobodit, to, co je společensky akceptováno ve
skrytu, nechť je akceptováno i veřejně. Freud dotahuje liberální nauku
v otázkách rodiny do důsledků. Jestliže osvícenství a Francouzská revoluce
hierarchický vztah muže a ženy v manželství „demokratizovaly“ a daly oběma
sexuální svobodu, byť zatlačenou do ryze privátní sféry, Freud toto převádí
do sféry veřejné. Plným právem je tedy tento vídeňský psychiatr a rodák
z moravského Příbora nazýván „strůjcem novověké sexuální revoluce“.
Czachorowski napsal o Freudovi, že „zbavil
rodinu otců“. To doložil analytickou důkladností a přesností, s níž provedl
rozbor jeho teorie tzv. „Oidipova komplexu“ a „Oidipovy vzpoury“.
Freud chápe otcovládu jako tyranii mužů nad ženami a dětmi. Otcovláda
pronikla podle Freuda i do uspořádání společnosti s jejími nábožensky
motivovanými zákazy a příkazy, zvláště pak v oblasti sexu, které jsou prý
dokladem otcovské svévole a krutosti (otec-tyran nechce potěšení, které
užívá, dopřát druhým včetně vlastních dětí) a zároveň hlavní brzdou
svobodného rozvoje jedince a společnosti. Boj proti „otcovládě“ se tak stává
i bojem proti každé formě autority, již v rodině ztělesňuje právě otec.
Přesně tak pochopila Freudovu nauku revoluční mládež r. 1968, která se
bouřila proti jakékoliv autoritě. Velkou inspirací se stali pro ni kromě
Freuda i existencialistický filozof J.P.Sartre a revoluční ideolog H.
Marcusse. Tradiční otec rodiny měl být v duchu představ různých hippies,
studentských levicových společenství atd. nahrazen buď blíže
nespecifikovanou komunitou mužů a žen, v níž by všichni společně se stali
„demokratickými“ nositeli autority, která by nikoho, zvláště pak děti,
k ničemu nezavazovala nebo komunitou jednoho muže a jedné ženy, v níž by oba
požívali naprosto stejnou autoritu bez ohledu na rozdílnost mužského a
ženského charizmatu a měli sexuální svobodu včetně možnosti kdykoliv od sebe
odejít a vystavit tak děti rychlému střídání zástupných „maminek“,
„tatínků“, „strejčků“ apod.
Czachorowski na příkladu USA ukazuje, že
sexuální revoluce začala v této zemi ještě mnohem dříve než v r. 1968.
Freudův žák Wilhelm Reich už r. 1944 píše, že v USA probíhá sexuální
revoluce již od 30. let, neboť Freudův důraz na rozkoš a požitek především
v rovině sexuální si vítězně razí cestu skrze kulturu a zakrátko ovládne
veškerou západní civilizaci.
Před tímto nebezpečím varovali i lidé nenáboženští, kteří neztratili zbytky
odpovědnosti a morálky. Albert Camus nazývá období po druhé světové válce
„stoletím markýze de Sade“, neboť sexuální požitek a rozkoš se staly podle
něj nejdůležitějším kritériem, před nímž musí ustoupit všechny ostatní
etické normy.
Freud však ještě nedospěl k tomu, co je
charakteristické pro sexuální revoluci 2. pol. 20. stol.: k oddělení
sexuality od prokreativity. Toto provedl až druhý myšlenkový původce
sexuální revoluce, jímž je podle Czachorowského Marx. Freud zbavil svět
otců, Marx, Engels a Lenin ho zbavili matek. Už Marx ve svém „Komunistickém
manifestu“ píše, že žena se stala v manželství pouhým „nástrojem produkce“ a
Engels tvrdí: „Muž je v rodině buržoazií, kdežto žena proletariátem“.
Monogamní rodina tak musí být zlikvidována jako součást
tzv.vykořisťovatelského společenského řádu. Engels doslovně říká: „Když žena
plní své povinnosti v soukromé službě rodině, je vyloučena z veřejné
produkce, nemůže vydělávat. Chce-li se účastnit veřejné produkce a
samostatně vydělávat, nemůže plnit své rodinné povinnosti.“
Dále Engels považuje nerozlučitelnost manželství, jak je hlásá křesťanství,
za „formu zotročení ženy“. Lenin požadoval její osvobození „od plotny a
plínek“.
Základem musí být osvobození sexuální s možností ženy libovolně střídat
partnery, což jí prý zajistí nezávislost na muži.
Tyto zásady byly důsledně realizovány po
bolševické revoluci r. 1917 v sovětském Rusku. Lenin napsal: „Komunismus
nepřináší askezi, ale radost ze života a životní energii skrze život
naplněný láskou...(sexuální, pozn. autora)“
Pornografické obrázky a snímky dostaly zelenou. V prosinci r. 1917 byly
vydány pověstné dekrety, podle nichž se manželství stalo v Rusku pouhou
formalitou, kterou bylo možno kdykoliv před státním úředníkem prohlásit za
zrušenou bez jakéhokoliv rozvodového řízení. W. Reich nazývá bolševickou
revoluci „první sexuální revolucí v dějinách“ , jež předešla sexuální
revoluci v západním světě.
Alexandra Kollontajová, lidová komisařka pro sociální záležitosti v Leninově
kabinetu, prohlásila doslova: „Místo rodiny musí teď zaujmout okřídlený Eros.“
Žena se měla stát účastníkem pracovního procesu na stejné úrovni s mužem a
naprosto svobodnou ve střídání sexuálních partnerů. Tím přestala být matkou
a aby jí mateřství nebylo „na obtíž“, jestliže tuto roli po otěhotnění
převzít nechce, legalizovala sovětská vláda r. 1920 jako první v dějinách
umělý potrat (v jedné moskevské nemocnici bylo vykonáno za rok 50 tisíc
abortů). Sexualita a prokreativita tak poprvé v dějinách byly od sebe
odděleny. Zcela logicky potom, když je nežádoucí, aby se matka věnovala
dětem, musí převzít, podobně jako v antické Spartě, výchovu dětí stát. Autor
tzv. rodinného kodexu SSSR Anatolij Gojchberg stanovil, že „rodinu musí
nahradit komunistická strana“,
proto sovětský režim věnoval po celou dobu své existence maximální pozornost
státní výchově dětí. Zajímavé a přitom málo známé je, že v různých dětských
domovech a ústavech pro bezprizorní mládež sovětského Ruska patřila výchova
k sexuální promiskuitě k principiálním požadavkům na základě dekretů
Dzierźynského.
Za povšimnutí také stojí, že SSSR předběhl demokratický Západ i
v popularizaci homosexualismu. Již ve dvacátých letech zrušily sovětské
zákony všechna carská opatření proti homosexuálům. Ve Velké sovětské
encyklopedii přední propagandista Magnus Hirschfeld, sám gay, velebil
sovětský režim za to, že údajně zrovnoprávnil homosexuály s heterosexuály.
Skutečnost, že tato první sexuální revoluce v dějinách, toto údajné
„osvobození lidské pohlavnosti“, jak psal tehdejší bolševický tisk, proběhlo
v těsné souvislosti s nejbestiálnějším masovým terorem a třídní genocidou
komunistického režimu, dává celému fenoménu jednoznačné vysvědčení. Pohrdání
rodinou, které je v bolševické ideologii hluboce zakódováno, vysvítá
nejjasněji z literární glorifikace 12letého Pavla Morozova, jenž neváhal
udat vlastního otce jako kulaka a „třídního nepřítele“.
Demoralizace společnosti, která nastoupila
po vydání zmíněných sovětských zákonů, přiměla ve 30. letech Stalinův režim,
aby provedl jejich náležitá zpřísnění a transformoval tak stav sovětské
oficiální etiky na úroveň liberální viktoriánské morálky, což se promítlo po
II. světové válce i do zákonů a sociálních opatření východoevropských
komunistických zemí. Komunisté sice legalizovali všude potraty a později
antikoncepci, rovněž tak jejich rozvodová praxe byla liberální, romány a
filmy tzv. „socialistického realismu“ se zřídkakdy obešly bez manželských
„trojúhelníků“, nicméně pornografie se přísně stíhala. Je paradoxní, že
sexuální revoluci v ortodoxní marxisticko-leninské podobě, tzn. ve striktním
oddělení sexuality od prokreativity, kdy sex se měl stát pouhou rekreační
záležitostí, čemuž mj. napomohlo r. 1960 zavedení antikoncepční pilulky,
prosazovaly ve druhé polovině 20. stol. naopak „antikomunistické“ liberální
demokracie a nikoliv bolševické země. To se projevovalo v rovině
nejrůznějších iniciativ OSN. Již na demografické konferenci v Bukurešti r.
1974 obvinil delegát Sv. stolce některé západní státy, že usilují podvrátit
instituci rodiny. V 90. letech potom na konferencích v Káhiře a Pekingu se
protirodinná politika předních demokratických velmocí projevila již bez
obalu.
V USA využil už v 50. letech podnikatelský
trust Rothstein, Sturman a Zaffaro popularity freudistických a
marxleninských názorů na sexualitu a rozhodl se vsadit na obchod s lidskou
nahotou a erotikou nejprve v reklamě, posléze i ve filmové produkci.
Eisenhowerova i Kennedyho vláda se sice ještě pokoušely klást tomuto trendu
nevýrazný odpor, nicméně Johnsonův kabinet v polovině 60. let již úplně
kapituloval, Nejvyšší soud prohlásil potom r. 1967 pornografii za zcela
legální, což vedlo k postupnému uzákonění tohoto zla téměř ve všech
demokratických státech. Tyto informace uvádí David Scott ve své publikaci
„Pornografie“ (vyšla v polštině).
Masové rozšíření tohoto fenoménu výrazně napomohlo k výbuchu revoluce
mládeže r. 1968, která směřovala, jak známo, již nepokrytě proti instituci
rodiny.
Na současném rozkladu rodiny má svůj
výrazný podíl také F. Nietsche se svojí teorií nadčlověka. I on, podobně
jako Freud a Marx, vyčlenil sexuální sféru z oblasti dobra a zla. Vyplývá to
z jeho spisů „Z genealogie morálky“ a „Soumrak bohů“. Nietsche požaduje
sexuální svobodu, která není „ujařmena“ manželskou věrností. To se týká
zejména tzv. „nadčlověka“, plavovlasé bestie, jež odhazuje všechen soucit a
vůbec každý altruismus stranou, aby sobecky vládla tyranskou krutostí. Tento
„nadčlověk“ musí však také plodit potomky. Má tak činit bez jakékoliv lásky
a citu, rozhodující je rozkoš, na niž má jako ten nejsilnější právo.
Nietsche odmítá ve vztahu muže a ženy jakýkoliv cit, ten je prý vynálezem
křesťanství, jež údajně retardovalo lidstvo v jeho vývoji směrem k
„nadčlověku“, jen rozkoš a zplození potomstva mají svoji hodnotu. Podle
Czachorowského tedy Freud zbavil společnost otců, Marx matek a Nietsche
odstranil ze vztahu muže a ženy to nejcennější – citové vzplanutí lásky a
nahradil je brutalitou a hédonistickým požitkem.
Nietscheho názor na sexualitu se stal
dominantní v hitlerovské III. říši, která se k jeho nauce ostentativně
hlásila, jak svědčí Hitlerův „Můj boj“ a Rosenbergův „Mýtus 20. století“.
Němečtí nacisté měli zájem na růstu populace tzv. „panské germánské rasy“,
proto rozvinuli rozsáhlou mediální kampaň se sloganem „každá německá žena dá
vůdci jedno dítě“, přičemž vůbec nezáleželo na tom, jestli v manželství či
mimo ně. Do koncentračního tábora v Dachau se dostali někteří katoličtí
kněží jen proto, že na toto heslo reagovali v kázání slovy “ano, ale dítě
v manželství, ne mimo ně“.
Tím prý „nespravedlivě upřednostnili“ manželské svazky a dopustili se urážky
svobodných matek. Nacisté po vzoru sovětských bolševiků uvolnili erotiku a
pornografii v literatuře a zejména ve filmu (o což se „kvalifikovaně“
postaral ministr propagandy Josef Goebbels), i když kultivovaněji a ne
v takovém rozsahu, nicméně promiskuita přesto ovládla celý národ.
Nejhroznější však bylo, že Nietscheho
glorifikace hrubé síly a odmítání všeho údajně „slabého“ a „nevyvinutého“
mělo svůj dopad v rodinách – a sice konkrétně ve vztahu ke starým a nemocným
prarodičům nebo k postiženým dětem. Těm byl adresován nacistický program
eutanázie. Současně s tím se prováděla v masovém měřítku sterilizace všech
duševně i jinak postižených, aby nemohli mít tzv. „méněcenné“ potomky, ale
také příslušníků tzv. „méněcenných“ ras a národů jako Židů, Cikánů, Poláků
atd. Eutanázie a sterilizace se staly průvodním jevem hrůzného a bestiálního
„šoah“ neboli holocaustu. Rodina byla v nacistickém Německu postavena na
roveň jiným heterosexuálním svazkům a měla své oprávnění pouze tehdy, když
z ní vycházeli zdraví a silní jedinci. Hitlerovský režim legalizoval r. 1943
potraty pro Židy, Cikány a Poláky.
Odporné zločinné praktiky německého
nacionálního socialismu byly po válce předmětem obžaloby norimberského
tribunálu. Brzy se však ukázalo pokrytectví liberálních demokracií, které
sice odsuzovaly nacistické pohlaváry k nejvyšším trestům mj. i za programy
eutanázie a sterilizace, nicméně v USA získávaly i ve vysokých vědeckých a
politických kruzích uznání názory Margareth Sangerové, jež se netajila svým
obdivem k Hitlerovi a jeho plánu vyhubit tzv. „méněcenné lidi“.
„Dveřmi vyhozené“ eutanázie a sterilizace se o několik málo desetiletí
vrátily takříkajíc „oknem“. Sterilizace je dnes uznávaná jako jedna z forem
antikoncepce, eutanázie je v současné době legální již v několika státech
USA a ve třech zemích EU (v Holandsku, v Belgii a nejnověji ve Francii). Je
to přímý důsledek nietscheanismu, neboť k odkazu tohoto filozofa se
nehlásili pouze nacionální socialisté v Německu, ale také hlavní ideolog
revolučního hnutí roku 1968 H. Marcusse.
Nelze zapomenout, že většina nynějších politiků na Západě byla tenkrát ve
studentském věku, aktivně se účastnila tehdejších násilností a velebila
kromě Adorna a Sartrea zvláště Marcussea. S nietscheanismem a dědictvím
nacismu souvisí i samozřejmost, s jakou média i politikové akceptují potrat
z důvodů poškození plodu a eventuality, že dítě se narodí postižené, jakož i
stále menší ochota ošetřovat staré a nemohoucí prarodiče doma, což vytváří
tlak na legalizaci eutanázie.
Máme-li tedy v kostce vyjádřit, co se
vlastně v posledních staletích stalo s rodinou, tak je třeba vědět: Nejprve
osvícenci a liberálové v 18. a 19. stol. zbavili manželství a rodinu jejich
božské sankce a učinili z nich pouhou společenskou smlouvu, kterou lze
přizpůsobit okolnostem, což vedlo k legalizaci rozvodů a k masovému
rozšíření manželské nevěry. V další fázi Freud a jeho následovníci
prohlásili pohlavní pud za nejdůležitější v životě člověka, proto by měly
být erotika, pornografie a propagace promiskuitního chování zbaveny nádechu
hanby. Marx a Lenin oddělili sexualitu od prokreativity, vyčlenili ji
z manželského svazku a učinili z ní rekreační záležitost. Nietsche prohlásil
za „slabošství“ veškerý cit a lásku ve vztahu muže a ženy, který má být jen
utilitaristickým uspokojením pohlavního pudu silných jedinců, zatímco slabí
nemají práva na existenci (staří, nevyléčitelně nemocní a nenarozené děti).
V důsledku tohoto vývoje tradiční rodina s otcem a matkou, kteří vzájemnou
láskou a věrností by se měli stát vzorem svým dětem, přestala být základem
společnosti a pouze jako „jedna z forem“ soutěží s různými podobami
promiskuity a krátkodobých vztahů, ale také s partnerskými svazky gayů a
lesbiček, v jejichž prospěch se vede obrovská celosvětová mediální kampaň.
Za těchto okolností bezděčně napadne
otázka: Má tradiční rodina podle nauky Církve ještě šanci? To nutno okamžitě
odmítnout jako ďábelské pokušení. Nejenom má šanci, ale v rukou všech
věrných katolíků se naopak stane v blízké budoucnosti účinnou zbraní. Náš
papež mluví často o „nové evangelizaci Evropy“. Té se ale nedosáhne
konferencemi, „ekumenickými“ a „mezináboženskými“ dialogy a dalšími podniky,
které jsou spíše výprodejem katolické víry než evangelizací či
christianizací, ale příkladným životem opravdových katolických rodin, které
budou účinně demonstrovat, že vzájemná manželská láska a věrnost, pevně
zakotvená v Kristu a Jeho nauce, je nejen možná, ale přináší opravdovou
radost a pokoj, vyzařující na děti, které tak mají záruku autentického
mravního a citového růstu. Jisto je, že lidé žijící podle výše uvedených
negativních forem nejsou šťastní a katolík žijící v krásném a harmonickém
manželství se velmi často setkává se závistivým pohledem z jejich strany a
nevysloveným dotazem: Jak to děláte? Jak je to možné? Význam katolické
rodiny je dnes podle mne důležitější než kdy jindy, proto považuji za úder
hřebíčku na hlavičku program, které si vytyčil Institut sv. Josefa. Kéž Pán
dá, aby se podařil!
Řád 1/2005,
článek „Plinio Correa....“
Kubeš
Konrád: Apologetická abeceda, Praha 1948, heslo „Luther“
Hobbes
Thomas: Leviathan, in „Antológia VI, Bratislava 1970“
Stoerig Hans
Joachim: Malé dějiny filozofie, Praha 1993, str. 270n
Johnson
Paul: Intelektuálové, Praha 1993, heslo „Rousseau“
Laun Andreas:
Ein Riss geht durch die Kirche, in: Kirche und Sex, Aachen 1994, str.
106
Pernoudová
Regine: Žena v době katedrál, Praha 2002, str. 89n
Czachorowski
Marek: Wiek rewolucji seksualnej, Warszawa 1999
Buchanan
Patrick: Zánik Západu, Praha 2004
Czachorowski...str. 77n; Oidipus byl podle řecké mytologie syn thébského
krále Laia, jenž svého otce zabil, aniž o tom věděl
Tamtéž str.
103; Francouzský markýz de Sade dosahoval sexuálního ukojení týráním
druhých (odtud „sadismus“). Ve smyslu Fredových teorií by vlastně neměl
být kvůli tomu trestán, neboť ukojení pohlavního pudu je prioritou.
Marx
Karl-Engels Friedrich: Komunistický manifest, Praha 19č8, str. 14-55
Engels Fr.:
Původ rodiny, státu a vlastnictví, Praha 1967, str. 159n
Reich
Wilhelm: The Sexual Revolution, London 1951, str. 153-260
Malý
Radomír: Jak vznikla pornografie? Řád 2/1997
Nejznámější
byl případ faráře Josefa Wintera z diecéze Mohuč. Uvádí P.Bedřich
Hoffmann: A kdo vás zabije, Přerov 1946, str. 419
|