Rodina a výchova dětí ve světle katolické nauky
Michal Semín
Brno, Lipový kříž, 15. 1. 2005
V této dnešní přednášce se
budeme věnovat základním principům katolické výchovy a vzdělávání dětí.
Nejprve se zamyslíme nad tím, k jakým účelům je určeno manželství a co z
toho plyne pro postoj rodičů k předávání života. V další části přednášky se
budeme věnovat souvislostem mezi křesťanskou výchovou dětí a jejich
vzděláním, a to ve světle posledního cíle lidského života. Vodítkem nám bude
encyklika papeže Pia XI. Divini illius magistri z roku 1929. Na úplný
závěr vás seznámím s konceptem tzv. domácího vzdělávání, při němž rodiče
vyučují svoje děti svépomocí. Uvidíme, že za splnění určitých podmínek je
katolická domácí škola velice vhodnou formou vzdělávání dětí, navíc plně
v souladu s tím, co církev o výchově a vzdělání dětí kontinuálně učí.
O významu rodiny dnes
pochybuje málokterý katolík. Každá diecéze má jako součást své struktury
organizaci, zabývající se potřebami rodin, na toto téma často slýcháme kázat
mnohé církevní představitele, v čele s papežem Janem Pavlem II. Právě jeho
angažovanost na poli obrany rodiny bývá zvláště konzervativně smýšlejícími
katolíky interpretována jako důkaz jeho věrnosti pokladu víry. Je bezesporu
prospěšné a důležité, že se papež vyjadřuje proti potratům, umělé
antikoncepci či homosexuálním svazkům, jeho snaha vyzdvihnout a podpořit
liberalismem erodovaný koncept nezrušitelnosti manželského svazku a
otevřenosti k životu je však současně relativizována jeho bezvýhradnou
podporou přirozených metod zabraňování početí (PPR), zcela netradičním
výkladem poměru mezi manžely, jak je uvádí sv. Pavel v listu Efesanům 5, 21
„Poddáni buďte v bázni Kristově jedni druhým!“ (viz encyklika
Mulieris dignitatem) či s tím související snahou vytvořit
křesťanskou alternativu k sekulárnímu feminismu podporou rovných
příležitostí mužů i žen v politice či na trhu práce.
V čem tedy spočívá smysl
manželství? Převažující většina současníků vám pohotově odpoví, že smysl
manželského soužití spočívá výhradně ve vzájemné náklonnosti, ať už fyzické
či duševní, v romantické lásce, kdy je jeden druhému stále k dispozici.
Manželství jistě uspokojuje touhu po sdílení s osobou opačného pohlaví, ale
není tím, pro co je manželství primárně určeno. Manželství je jediným
způsobem pohlavního života – jehož účelem je zachování lidského pokolení –,
které odpovídá povaze a důstojnosti člověka jako rozumné bytosti. Hlavním a
nejzřejmějším účelem manželství je tedy plození a výchova dětí způsobem
odpovídajícím rozumné lidské přirozenosti. Toto stanovisko je s oblibou
karikováno představou, že kvalita katolického manželství se odvíjí jen od
počtu dětí. To je samozřejmě nesmysl, jakkoli je třeba trvat na tom, že
neexistují-li dostatečně závažné důvody nepočít, je katolické manželství
voláno k co největší otevřenosti novému lidskému životu. Důraz je tedy třeba
klást na oba aspekty prvotního účelu manželství, plození i výchovu. Druhým
účelem manželství je pak osobní blaho manželů, které spočívá v požívání
vzájemné lásky, a to jak tělesné, tak duchovní, ve vzájemné podpoře a
pomoci. Tento druhý účel manželství se spojuje s účelem prvním
v hierarchicky uspořádanou jednotu a jen v důsledku zřejmé zvrácenosti může
být sledován s vyloučením prvního. Avšak i sám o sobě je tento druhý účel
manželství natolik významný, že udílí dostatečné důvody k uzavření
manželství i tehdy, když splnění prvotního účelu není fyzicky možné.
Neplodnost tedy není překážkou manželství ani důvodem ke zrušení manželského
společenství. To však nic nemění na tom, že manželství je primárně zaměřeno
k udílení života, o čemž mj. svědčí i skutečnost, že je manželský svazek
uzavírán jen pro toto časné „slzavé údolí“. Nebeské společenství již
manželství nezná, neboť tam je vztah bývalých manželů svázán jiným poutem a
za jiným účelem, než jak je tomu v manželství. Jak na toto téma hovoří „magna
charta“ katolického učení o manželství, encyklika Pia XI. Casti
connubii (1930)? „Prvé místo mezi manželskými dobry zaujímá
potomstvo. A věru, sám Stvořitel lidského pokolení, který ve své
dobrotivosti chtěl lidí používat jako služebníků pro šíření života, tomu
učil, když v ráji, ustanovuje manželství, řekl prarodičům: „Rosťte a množte
se a plňte zemi“. Bůh chce, aby se lidé rodili ne pouze k tomu, aby
existovali a naplňovali zemi, nýbrž mnohem více na to, aby byli ctiteli
Boha, Jej poznávali a milovali, a konečně požívali Ho bez konce v nebi […]
Z toho lze lehce poznat, jak velikým darem Boží dobroty a jak vzácným plodem
manželství je potomstvo, vzešlé mocí všemohoucího Boha za spolupůsobení
rodičů. Ať pováží křesťanští rodiče, že jejich úkolem není pouze šířit a
zachovávat na zemi lidské pokolení, ba ani ne pouze vychovávat jakékoli
ctitele pravého Boha; nýbrž jejich posláním že je přivádět potomstvo Církvi
Kristově, aby den ode dne přibývalo lidu zasvěceného službě Boží a službě
Spasitele našeho […] Dobro potomstva se však nevyčerpává dobrodiním
zplození, nýbrž musí přistoupit ještě něco jiného, totiž patřičná výchova
dítěte.“
Tento úryvek z encykliky
Casti connubii nás přivádí k dalšímu, můžeme říci ústřednímu tématu
dnešní přednášky, a tím je výchova a vzdělávání dětí. Průvodcem nám bude
další z řady vynikajících encyklik Pia XI. Divini illius magistri.
„Opravdu, nikdy se o
výchově nejednalo tolik jako nyní. Proto se všude objevují učitelé nových
vychovatelských směrů, kteří vymýšlejí a hlásají nové způsoby a cesty a
honosí se, že jimi vytvoří snadnější a účinnější výchovu, která lidi zítřka
připraví, aby na zemi dosáhli toužebné blaženosti,“
píše Pius XI. a nám se oprávněně
zdá, že nepíše jen o roce 1929, ale o naší současnosti. Školských reforem,
jimiž prošly předchozí generace v komunistickém bloku i na Západě, je
nespočet a v zásadě všechny vycházely ze stejného ideového základu –
vzdělání a škola jsou prostředky státem řízené socializace dětí, která jim
umožní funkční zařazení v systému, jež dané sekulární režimy – ať už
kolektivistické či individualistické – uvádějí do života. Po II. vatikánském
koncilu se na Západě rozšiřují výchovně-vzdělávací reformy a experimenty
také do sítě katolických škol, což má za následek jejich postupnou ničivou
sekularizaci. Dnes je tedy zcela běžné, že osnovy diecézních škol obsahují
totéž učivo, s jakým se setkáváme na školách státních či necírkevních,
včetně sexuální výchovy, evolucionisticky pojaté přírodovědy a biologie,
výuky historie, kde se odhlíží od dějin spásy a křesťanské filosofie dějin,
na některých církevních školách, a to již i v České republice, je výuka
katolického náboženství nepovinná apod.
Je smutnou skutečností, že
mnoho katolických rodičů ani neví, podle jakých měřítek se má při volbě
vzdělávacích cest pro svoje děti rozhodovat. Nelze jim to mít ani tak za
zlé, když uvážíme, že jim k tomu často nepodávají pomocnou ruku svým
poučením a příkladem jejich vlastní duchovní pastýři. Mnozí z nich se totiž
domnívají, že dětem z katolických rodin škodí, jsou-li vzdělávány ve
školách, kde se s jiným než katolickým přístupem ke světu nesetkávají.
Považují naopak za vhodnější, aby se katolické děti vmísily do ideově
pluralitních kolektivů a tak se naučily toleranci k odlišnostem a
nepropadaly falešnému dojmu, že má katolická církev na všechno správnou a
jedině platnou odpověď. Tento konfúzní, i když na první pohled sympatický
postoj je předmětem zásadní kritiky Pia XI., což bude zřejmé z následných
citací, které zde uvedu. Proto je dnes tak důležité, aby se jak rodiče (ale
i kněží!) seznámili s obsahem encykliky o křesťanské výchově mládeže
Divini illius magistri a podle principů v ní obsažených usměrňovali své
myšlenky a svá rozhodnutí při volbě vzdělání pro svoje ratolesti.
Encyklika Divini illius
magistri je krystalicky čirou expozicí základních principů, ze kterých
je třeba vycházet při koncipování katolické výchovy a vzdělání.
Předkládá zásadně důležitá
kritéria, podle kterých můžeme posoudit, zda je daná škola či forma
vzdělávání v souladu s katolickým učením – a tedy vůlí Boží –, či nikoli.
1. CÍL VÝCHOVY A VZDĚLÁNÍ
„Je přece účelem výchovy
dát člověku takové vzdělání, jakého za pozemského života potřebuje, aby mohl
dojít nejvyššího cíle stanoveného Stvořitelem. Nemůže tedy být v pravém
slova smyslu výchovou taková výchova, která by cele nevedla k poslednímu
cíli. Proto v tomto řádu světa, jak jej zařídila Prozřetelnost Boha – když
se zjevil ve svém jednorozeném Synu, jenž jediný je „cesta, pravda a život“
– nemůže být plná a dokonalá výchova leč křesťanská.“
Tento požadavek je zcela
zřejmý a snadno pochopitelný, neboť je bezprostředně odvozen od posledního
cíle lidského života, jímž je blažené patření na Boha.
„Křesťanská výchova je věcí
nesmírně důležitou nejen pro jednotlivce, nýbrž také pro rodinu a
společnost; síla a hodnota rodiny společnosti skutečně tkví jen v hodnotě a
síle jedinců, kteří, jak známo, tvoří rodinu a společnost. Rovněž je z
uvedených důvodů nabíledni, že první ze všech je křesťanská výchova, jež
směřuje hlavně k tomu, aby mládeži dala nejvyšší dobro, totiž Boha, a lidské
společnosti aby připravila největší, pokud na zemi možno, prospěch a užitek.
Toho se snaží dojít tím účinnějším způsobem, ježto lidé, právě takové dílo
konající, pracují s Bohem, aby prospěli soukromému i veřejnému blahu
občanů.“ Porovnejme tento požadavek s pojetím moderního školství. To se
alespoň zdánlivě (skutečnost je složitější, neboť je tento koncept
vzdělanosti ideologicky podmíněn sekularismem a náboženským indiferentismem)
zaměřuje výhradně na rozvíjení dovedností praktické povahy, jež bude možné
uplatnit v rané dospělosti na trhu práce. I mnozí katolíci takto dnes
smýšlejí.
2. PLODY
KŘESŤANSKÉ VÝCHOVY
Pravá
křesťanská výchova má za cíl vychovávat ke křesťanskému charakteru, tedy
k takovému životnímu postoji, kdy je vše, co člověk činí, podřízeno
poslednímu cíli lidského života. Z jednání takového člověka je zřejmé, že
žije v Kristu a Kristus v něm. Katolické vzdělání učí rozeznávat objektivní
dobro od zla, což je hledisko, jež je v moderní pedagogice odmítáno pro
údajný nedostatek tolerance k odlišným a subjektem vždy fatálně zatíženým
představám o tom, co je dobré a co nikoli. Tomuto imperativu etického
pluralismu jsou přizpůsobeny také metody a průběh výuky. Na zahraničních
školách, a v rostoucí míře také na školách českých, se uplatňuje metoda tzv.
value clarification (objasnění hodnotových orientací). Žáci si
představují různé životní situace a navrhují jejich řešení. Cílem těchto
cvičení není nalézt řešení, které by bylo správné, ale jen takové, se kterým
se dítě dokáže ztotožnit na základě zvolené argumentace. Tak např. na
otázku, co má učinit těhotná žena v situaci, kdy otěhotnět nechtěla,
neexistuje jediná správná odpověď, ale tolik odpovědí, kolik je dětí.
Jedinou nesprávnou odpovědí by byla taková, jež by si nárokovala obecnou
platnost a závaznost. Tato metoda vede k přímé relativizaci mravnosti, a je
tedy v přímém protikladu k přirozenému zákonu i zákonům Bohem zjevených.
Pius IX. si byl tohoto trendu vědom již v roce 1929, když napsal: „Bloudí
daleko od pravdy takový způsob výchovy mládeže, který vůbec anebo téměř
nedbá dědičného hříchu a Boží milosti, a proto cele spočívá jen v
přirozených silách. Sem patří pod různými jmény veřejně hlásané nauky, které
vesměs stanoví za základní požadavek všeho vzdělání, aby se děti samy
zcela podle své vůle rozhodovaly i přes rozkaz a rady starších lidí a
vychovatelů a bez ohledu na zákony a ustanovení Boží i lidská […] novotářští
vychovatelé většinou nesmýšlejí nic jiného, než aby výchovu dětí zprostili
zákonů Božích. Proto vidíme nyní nový a podivný zjev: vychovatelé a
filosofové v potu tváře shánějí nový všeobecný mravní zákoník pro mládež,
jako by nebylo Božích přikázání v desateru, jako by nebylo přikázání
Evangelia, jako by nebylo přirozeného zákona, jejž Bůh vložil a takřka
vtesal do lidského ducha, prohlásil zdravým rozumem a sám ještě desaterem
potvrdil. Proto novotářští vychovatelé pokládají církevní výchovu mládeže za
nesprávnou, neplodnou a zastaralou a také ji tak pohrdavě nazývají, protože
se opírá o úctu k Bohu a o jeho zákony.“
V další části se budeme věnovat otázce rozdělení kompetencí při výchově a
vzdělávání dětí. Jakou roli zde hraje církev, jaké pravomoci náležejí rodině
a do jaké míry je otázka vzdělávání v kompetenci státu?
3. ROLE
CÍRKVE
„Na prvním místě patří zvláště Církvi, a to z dvojího práva
řádu nadpřirozeného, které Bůh dal jenom jí. Proto jsou výchovná práva
Církve rozhodně mocnější a závažnější, než kterékoliv právo řádu
přirozeného,“ čteme v encyklice. Odkud plyne toto
výsostné právo církve? Vyplývá z faktu, že církev je Kristem ustanovena jako
Učitelka. Její učitelský úřad garantuje jistou orientaci v poznání
nadpřirozených pravd. Encyklika cituje slova bl. Pia IX.: „Církev je svým
božským Zakladatelem ustanovena jako sloup a opora pravdy, aby všechny lidi
učila svaté víře a zachovala svěřený poklad víry celý a neporušený, aby lidi
a lidské společnosti a činy řídila a vychovávala k počestnosti mravů a
neporušenosti života podle zásad zjeveného učení.“ Církev je však také
naše Matka a i z tohoto titulu má výsostné pravomoci v otázce vzdělávání.
Jaký je rozsah jejích kompetencí? „Bdít nad
veškerou výchovou svých dětí, totiž věřících, v kterémkoliv ústavě veřejném
nebo soukromém poskytovanou, je pro Církev právem, kterého se nemůže zříci,
a zároveň povinností, kterou nesmí opustit. Právo Církve se netýká jen
náboženské výuky, nýbrž všech nauk a zařízení, jež jsou v nějakém poměru k
náboženství a k mravním zákonům.
Není oprávněna domněnka, že se Církev při vykonávání svého práva míchá
zbytečně do cizích věcí; naopak, je to zároveň projev její význačné mateřské
prozíravosti, aby své děti uchránila bez úhony před nebezpečím nasáknutí
jedem špatných zásad, jenž by rozleptal neporušenost víry a svatost mravů.“
V dnešní době neustálých omluv za údajná provinění církve v minulosti je
hřejivé číst, s jakým oprávněným sebevědomím hodnotí Pius XI. význam církve
při šíření pravé vzdělanosti ve všech společenských třídách v dobách, kdy
duch evangelia prostupoval celou společností, včetně jejích světských
institucí. „Jestliže se někdo nemůže zdržet obdivu, že Církev v každém
věku kolem sebe shromažďovala sta, tisíce a miliony světců na vychování, tím
méně se bude divit tomu, co Církev vykonala ne pouze ve výchově mládeže,
nýbrž i ve výuce ve vlastním slova smyslu. Že se podařilo dochovat tolik
pokladů vzdělanosti, věd a umění, za tj. děkovat obvyklému jednání Církve,
která se i v nejstarších a barbarských dobách snažila, aby v písemnictví, ve
filosofii, v umění a ponejvíce ve stavitelství zazářilo hojně světla.“
Pravé
a skutečné vzdělání je tedy možné jen pod mateřským dohledem církve. To je
však možné jen tehdy, když ti, kdo jménem církve jednají, jsou věrni jejímu
Zakladateli i jejímu učitelskému úřadu. Církevní školy, které padnou do
rukou rebelujících pseudovzdělanců, žádnou záruku pravé vzdělanosti
neposkytují. Bohužel jsou mnohé současné „katolické“ školy všech stupňů pod
přímým vlivem takových osob, a proto musí katoličtí rodiče při případném
vývěru katolické školy postupovat velice obezřetně. Ovšem i tehdy, když se
vedení školy snaží uvést obsah i formy výuky do souladu s katolickými
principy, musíme mít na paměti, že i tyto školy jsou výrazně omezeny
zasahováním sekularistického státu do jejich chodu a tvorby osnov.
4. ROLE
RODINY
Papež
Pius XI. cituje svého předchůdce Lva XIII.: „Od přirozenosti mají rodiče
právo vychovávat ty, které zplodili, a s tím právem jest spojena povinnost,
aby výchova a výuka dětí byla v souladu s cílem, pro nějž děti přijali jako
dar Boží. Proto musí rodiče vší silou a pevně potírat každou nespravedlnost
v tomto směru, a všemožně se zajistit, aby jim zůstala moc vychovávat děti
jak se sluší po křesťansku a hlavně moc neposílat děti do škol, v nichž jsou
v nebezpečí, že by nasákly zhoubným jedem bezbožnosti“ (Sapientiae
christianae, 1890).
Vidíme, že se zde Lev XIII. odvolává na princip přirozeného práva, ze
kterého plyne, že toto právo vyplývá z přirozenosti člověka, která je
vlastní všem lidem. Toto právo rodičů na výchovu dětí zmiňuje též Kodex
církevního práva v kánonech 793, 797 a 798.
Jak
je toto právo rodičů na opravdu katolickou výchovu a vzdělání ve školách
zajištěno dnes? V zásadě všechny státem uznané školy musí splňovat kritéria
pro získání finanční podpory z daní, které stát vybírá. Některá kritéria
jsou oprávněná, jiná nikoli. Navzdory množství různých učebnic a výukových
textů roste tlak na standardizaci těch předmětů, které obvykle řadíme mezi
tzv. humanitní. Naprostá většina školení pro učitele těchto předmětů jsou
vedena v duchu výše popsaného mravního relativismu a vycházejí vstříc
politicky korektním tématům, jakým je např. multikulturalismus, nesprávně
chápaná ekologie, ideologicky motivovaný „boj proti xenofobii a náboženské
nesnášenlivosti“, který je ve skutečnosti bojem proti křesťanství,
katolickým kořenům Evropy a sociálně-kulturním výdobytkům „bílého Evropana“.
Možnost rodičů ovlivnit obsah a formu výuky na školách je navzdory různým
školským radám a rodičovským iniciativám zcela minimální. Jen zkuste
odstranit z výuky sexuální výchovu, evolucionismus, falešný výklad
evropských dějin či kursy formující tzv. nové evropanství a uvidíte, jakou
nepřízeň vůči sobě a svým dětem vyvoláte. Znám mnoho takových případů,
donedávna monitorovaných Sdružením na ochranu rodičovských práv, a téměř
všechny skončily nezdarem. A právě v této chvíli je třeba si uvědomit, co
znamená, že rodiče jsou primárními vychovateli svých dětí. Zde jsou slova
Pia XI: „Rodina tedy má od Stvořitele povinnost, a proto i právo k
výchově potomstva; toto právo jí nemůže být odňato, neboť jest spojeno s
nejsvatější povinností, a také jest přednější než právo kterékoliv lidské
společnosti a státu, pročež ho ani nelze podrobit žádné pozemské moci.“
Jak máme rozumět slovům „toto
právo jí nemůže být odňato“? Pius XI. tím zcela jistě neříká, že není možné
odebrat výkon tohoto práva těm rodičům, kteří hrubě a soustavně nedbají
dobra svých dětí. Říká tím však, že pokud taková výjimečná situace
nenastala, jsou rodiče těmi, kdo rozhodují o výchově a vzdělání svých dětí,
a není žádná moc, jež by jim toto právo mohla spravedlivě odejmout. Být
„primárním vychovatelem“ neznamená být prvním pouze chronologicky, ale i co
do kompetencí a to po celou dobu, kdy je dítě dítětem. Kontrola nad tím, kde
a jak budou naše děti vzdělávány, patří k samotné podstatě rodičovství. Již
samotný fakt, že existuje povinná školní docházka (což není totéž co povinné
vzdělávání) je flagrantním porušením rodičovských práv, jež, jak jsme
prokázali, mají svůj původ od Stvořitele. Jak doložím v závěru své
přednášky, je právě tzv. domácí vzdělávání jedním z nejperspektivnějších
pokusů o znovuzískání kontroly rodičů nad výchovou dětí, o kterou byli
soustavně a cílevědomě připravováni po celou dobu novověku.
5.
ROLE STÁTU
Jaká
má být podle katolické nauky role státu v otázkách vzdělávání dětí?
V souladu s tradičním sociálním učením církve Pius XI. učí, že Bůh obdařil
stát autoritou pro sledování časného obecného dobra, jehož součástí je také
respektování přirozených práv jednotlivců a rodin v míru a bezpečí. „Má
tedy světská moc – stát – dvojí úkol: chránit a podporovat rodinu i
jednotlivé občany a nikoliv jej jakoby pohlcovat nebo se vtlačovat na jejich
místo.
Proto jest ve věci výchovy právem či, abychom správněji
řekli, povinností státu, aby svými zákony chránil přednostní právo rodiny ke
křesťanské výchově dětí a stejně i nadpřirozené právo Církve a usiloval o
křesťanskou výchovu.“ Role státu je tedy
subsidiární, má pomáhat rodině a církvi plnit úkoly, které před nimi leží.
Pokud stát jedná v rozporu s pravými zájmy rodiny a církve, osobuje si tím
právo, které mu nepřísluší. Respektuje tedy dnešní liberální stát právo
rodičů na katolickou výchovu a vzdělání? Pokud ano, pak jen neochotně a jen
v dílčích aspektech. Tím, že stát schvaluje výukové programy pro školy podle
jiných měřítek, než jsou katolická, a že se těmito měřítky musí řídit i
školy katolické, mají-li obdržet státní akreditaci, tím výrazně omezuje
právo katolických škol vzdělávat výlučně podle oprávněných zájmů katolických
rodin a církve. Vzpomeňme v této souvislosti na legislativní návrh bývalého
ministra financí Ivana Kočárníka, který navrhoval, aby státní finanční
příspěvek obdržela jen ta soukromá či církevní škola (to samé pravidlo mělo
platit i pro církevní nemocnice), která by neprováděla „náboženskou
indoktrinaci“ svěřených dětí…
6.
POVAHA ŠKOLY
„Škola, rodina a Církev mají tvořit takřka jednu svatyni
křesťanské výchovy, nemá-li se škola úplně minout svého cíle a zvrhnout se v
morovou nákazu a zhoubu mládeže.“ Ano, a právě
mnohé dnešní školy takovou zhoubou dětí a mládeže ve skutečnosti jsou. Nejde
tu jen o to, co a jak se děti vyučují, ale také o příklad a charakter
učitelů a vliv, který na děti mají jejich vrstevníci. To vše přispívá
k nedobrému prostředí, které dnes na mnoha školách panuje. Také katolické
školy podobnému nebezpečí čelí, někdy s větším, jindy s menším úspěchem,
někdy však získávají takový charakter, že jsou od běžné státní školy téměř
neodlišitelné. Velice častou chybou některých ředitelů a učitelů katolických
škol je přesvědčení, že náboženskému charakteru školy učiní zadost,
vyhradí-li se ve výuce prostor pro „hodinu náboženství“ (některé školy to
dopracovaly tak daleko, že i tento předmět mají jako nepovinný!). Co na to
říká Pius XI.? „Na některé škole se sice vyučuje
náboženství (ostatně, bývá ho velmi poskrovnu), ale tím ještě tato škola
nevyhovuje právům Církve a rodičů, ani není hodna, aby do ní chodily
katolické děti. Aby škola opravdu vyhovovala, musí všechna školní výchova
a výuka, totiž učitelé, duch vyučování, knihy všech oborů, zkrátka vše být
proniknuto křesťanským duchem a vedeno mateřskou bdělostí Církve. Vše má být
tak upraveno, aby náboženství bylo i základem i korunou všeho
vychovatelského počínání. A tak tomu má být nejen v obecných, nýbrž i na
vyšších školách. ‚Je nutno,‘ abychom užili slov Lva XIII., ‚aby dítě nebylo
vyučováno náboženství jen v některých hodinách, nýbrž aby všechno vyučování
bylo proniknuto duchem zbožnosti. Není-li toho, neproniká-li a nezahřívá-li
nitro učitelů i žáků posvátný duch, málo užitku pojde z kterékoliv nauky, a
tudíž často vzniknou nemalé škody.‘“
Má-li být katolická škola
kvalitní a úspěšná, musí v ní být Bůh na prvním místě. A co říká Pius XI. na
adresu učitelů? „Avšak blahodárná činnost škol nezávisí tolik na
správných zákonech, jako na správných učitelích. Ti mají být dobře na svůj
obor připraveni a rozumět tomu, čemu učí žáky, a vybaveni rozumovými i
mravními hodnotami, kterých vyžaduje jejich jistě těžký úřad. Mají planout
čistou božskou láskou ke svěřeným dětem stejnou měrou, jako milují Ježíše
Krista a jeho Církev – jejichž miláčky děti jsou – a tím také jim má upřímně
ležet na srdci pravé dobro rodin a vlasti.“
Papež
varuje před uspořádáním školského systému ve státě, který by vycházel
z jiných než katolických principů, mezi které řadí i právo nekatolíků na
výchovu a vzdělání svých dětí v nekatolických školách. Před jakým systémem
tedy varuje? Varuje před školami, které vycházejí z principů tzv.
vychovatelského naturalismu a které si pod pláštíkem „neutrality“ nárokují,
právě z důvodu své údajné neutrality, dominantní postavení ve státě. Co o
nich papež soudí? „Proto je klamná a plná omylů veškerá výchova dětí, jež
se opírá jen o přirozené síly (naturalismus) a pohrdavě zanedbává vše, co z
nadpřirozeného hlediska přispívá k řádné výchově ke křesťanskému životu.
Stejně bloudí daleko od pravdy takový způsob výchovy mládeže, který vůbec
anebo téměř nedbá dědičného hříchu a Boží milosti, a proto cele spočívá jen
v přirozených silách. Sem patří pod různými jmény veřejně hlásané nauky,
které vesměs stanoví za základní požadavek všeho vzdělání, aby se děti samy
zcela podle své vůle rozhodovaly i přes rozkaz a rady starších lidí a
vychovatelů a bez ohledu na zákony a ustanovení Boží i lidská.“
Tento pedagogický liberalismus
patří mezi nejvíce destruktivní proudy v současné škole. Jeho nebezpečí se
v mnohém vyrovnají a v jiném snad i předčí zla pedagogiky marxistické, jejíž
neblahé experimenty jsme byli nuceni absolvovat v předchozích desetiletích
života našeho národa.
Tyto
školy, založené na principech vychovatelského naturalismu, jsou pro katolíky
nepřijatelné i z toho důvodu, že se v nich v široké míře uplatňuje tzv.
sexuální výchova. Není až tak podstatné, zda se to děje prostřednictvím
specifického předmětu s tímto názvem nebo jinými metodami, umožňující
kolektivní poučení v otázkách sexuálního života v hodině biologie, občanské
či zdravotní výchovy apod. Co o kolektivní sexuální výchově učí Pius XI.?
„Stále někteří pošetilci obhajují a šíří nebezpečný způsob výchovy, jejž
nechutně nazývají pohlavní výchovou. Mylně se domnívají, že mohou mládež
ochránit proti smyslným nebezpečím jen přirozenými prostředky a bez
veškerého přispění náboženství a osobní zbožnosti: totiž tím, že budou
všechnu mládež bez rozdílu pohlaví i veřejně poučovat o pohlavním životě a
ji do něho zasvěcovat, a ještě hůře, že ji předčasně vystaví příležitostem,
aby si mladý duch takovým věcem navykl, a jak říkají, se otužil proti
nebezpečím pohlaví.“ Jakékoliv kolektivní poučování v těchto intimních
otázkách papež přísně zapovídá, bez ohledu na to, zda se podobná výuka
provádí na školách státních či církevních. Církev za doby Pia XI. jasně
vyžadovala, aby se patřičného a také přiměřeného pučení v otázkách
pohlavního života dostalo od rodičů, a nikoli od školy. Pokusy o vytvoření
tzv. křesťanské sexuální výchovy do škol, jak se o to počátkem 90. let
pokoušela skupina kolem lidoveckého sexuologa Antonína Brzka, byly tedy
v rozporu s principy, které stanovila encyklika Divini illius
magistri. Této otázce by se mohla věnovat samostatná přednáška, pro
dnešek se musíme spokojit jen s konstatováním a stručným odůvodněním
základních principů, kterými se máme řídit.
Zatímco je alespoň v tradičně orientovaných katolických kruzích postoj
k tzv. pohlavní výchově víceméně odmítavý, nejsem si už tolik jistý tím, že
by stejná míra shody panovala v postoji k dalšímu jevu, který Pius XI.
kritizuje, a tou je tzv. koedukace, tedy vyučování chlapců a děvčat v též
skupině. Encyklika tvrdí, že „není v lidské přirozenosti – která tvoří
dvě pohlaví odlišná tělesným ústrojím, povahou i vlohami – žádného důvodu,
aby mužská i ženská mládež byla vychovávána spolu, neřku-li jedním a tímtéž
způsobem“. Podobně, jako jsme již často neteční k tomu, že se chlapci a
děvčata (a posléze i dospělí muži a ženy) oblékají stejným způsobem, že mají
shodné zájmy a způsoby chování, už si téměř nepřipouštíme, že existují
rozdíly mezi psychicko-somatickým vývojem chlapců a děvčat. Pokud máte
nějaké zkušenosti z vedení turistických či skautských oddílů či alespoň
letních táborů, dobře víte, že jinak se mladí chlapci chovají, když jsou
v přítomnosti děvčat, a jinak, když tvoří homogenní chlapeckou skupinu.
Podobně platí, že jinak probíhá výuka v chlapeckých a jinak v dívčích
třídách. Chlapci se mohou zaměřit na prohlubování a posilování specificky
chlapeckých aktivit a zájmů a u děvčat to platí obdobně. Chlapci nejsou
rozptylováni přítomností děvčat, nemají potřebu se neustále před nimi
předvádět a svoji soutěživost mohou rozvíjet přiměřenějším způsobem. Papež
připomíná jednu důležitou a často zapomínanou skutečnost: „Mnozí z těch,
kteří se koedukace zastávají, činí tak proto, že neuvažují nebo popírají, že
člověk se rodí porušený pádem prarodičů, jiní zase mají tak zmatené pojmy,
že zákonité soužití lidí zaměňují za neuspořádané a volné spojení mužů a žen
ve všem sobě rovných […] rozdílu pohlaví jest zvláště dbát při výchově a
vyučování, ba přímo má být podporován odloučením podle věku a okolností.
Tyto zásady přikázané křesťanskou moudrostí, musí být včas a moudře
zachovávány, hlavně v bouřlivých dobách mládí, na němž závisí skoro celý
budoucí život, a nejen ve školách, nýbrž také při hrách a při tělocviku, kde
se má obzvláště šetřit dívčí stydlivosti, neboť je nejvýš neslušné, aby se
dívky vystavovaly očím všech lidí.“ Oproti tomu je dnes stále běžnější,
že i tělocvičné aktivity jsou pro chlapce a děvčata společné, což je zvláště
ve starším dětském věku morálně škodlivé.
Nyní
se dostáváme k závěrečné části této přednášky. Poté co jsme se podrobněji
seznámili se základními principy katolického učení v otázce výchovy a
vzdělání dětí a co jsme zhodnotili stav, který panuje v moderním školství,
se budeme věnovat otázce, jak mají katoličtí rodiče postupovat v praxi.
Není-li v našem dosahu škola, která by alespoň v základních otázkách
splňovala kritéria, uvedená v encyklice Divini illius magistri, měli
by rodiče zvážit, zda je v jejich silách a možnostech učit svoje děti
svépomocí . Této formě výuky se říká domácí vzdělávání či domácí škola a
spočívá v tom, že děti nedocházejí k výuce do školy, ale učí se doma
s pomocí svých rodičů, případně prarodičů, přátel z jiných rodin či dokonce
starších sourozenců. Tato forma vzdělávání má mnoho výhod a předností. Uvedu
alespoň některé:
1. ZESOULADNĚNÍ KŘESŤANSKÉ VÝCHOVY S VÝUKOU
Na rozdíl od školy, kde je
výuka v častém konfliktu s tím, co učí církev a co předávají svým dětem
rodiče, je domácí škola výborným prostředkem k vytvoření integrálního
pohledu na život a utváření základních životních postojů, neboť děti
vyrůstají v prostředí, které je intelektuálně a morálně harmonické. Tato
charakteristika pochopitelně platí jen pro ty rodiny, které nežijí
křesťansky jen v neděli, ale které usilují o to, aby celý jejich život byl
v souladu s vůlí Boží.
Hledisko podřízenosti přirozeného vědění
životu nadpřirozenému může a má prostupovat při vyučování celým procesem
výuky, nejen při výuce katechismu či čtení ze života svatých. Myšlenka na
Boha jako Stvořitele je přirozená také při výuce vlastivědy či přírodních
věd. Při pozorování rostlin i zvířat, při pohledu na hvězdnou oblohu, ale i
při chemických pokusech v kuchyni lze upozorňovat na podivuhodný, Bohem
stanovený řád, ke kterému poukazuje nesmazatelně přítomná účelnost v řádu
stvoření. Výuka dějepisu pochopitelně začíná biblickými dějinami od stvoření
světa a právě tento pohled z perspektivy teologie dějin je schopen z výuky
dějepisu učinit zajímavější a životně důležitější předmět, než když se
skládá z pouhého množství faktů, dat a jmen.
Vlastní výuku lze provázat s liturgickým
obdobím církevního roku. Je vhodné ráno začít společnou modlitbou a
připomenutím svátku světce daného dne. V průběhu výuky je třeba nezapomínat
ani na výuku katechismu, což patří mezi práva a povinnosti rodičů, zvláště
nemáme-li možnost systematického vyučování knězem či pověřeným katechetou.
Nejpodstatnější však je, že máme obsah výuky
pod kontrolou, že tu není někdo, kdo v rozporu s naším přáním a skutečným
zájmem dětí vnáší do jejich intelektuálního a morálního vývoje pochyby a
zmatek.
2. VLASTNÍ ROZHODOVÁNÍ O RYTMU A TEMPU VÝUKY
Učíte-li svoje děti doma,
můžete výuku přizpůsobit jejich momentálním schopnostem. To samozřejmě
neznamená, že se nemají potýkat s úkoly, které jsou pro ně obtížné. Je-li
však takových úkolů příliš a dítě je není schopno uspokojivě plnit, může
brzy ztratit chuť do učení. Každý z nás zná mnoho takových příkladů ze
školy. Dítě je přirozeně zvídavé, a není-li příliš často vystavováno
konfrontaci s neúspěchy v učení, je schopné si svůj elán udržet velice
dlouho.
Představte si následující
situaci: ranní čas netrávíte spěšnou přípravou svačin, překontrolováním
aktovek, případně rozvozem do škol, odpoledne nesedíte nad hromadou úkolů,
které mnohé děti nedovedou samostatně vypracovat, celý den nepodléhá rytmu,
který vaší rodině diktuje škola, ale rytmu, který si stanovíte sami. Totéž
platí ve vztahu k pracovnímu týdnu či prázdninám. Opět, až na malé výjimky,
jako je povinné přezkoušení znalostí na škole, kde je dítě k domácímu
vzdělávání zapsáno, si určujete čas, který pro vlastní výuku dětí chcete
vyhradit, sami.
3. PRUŽNOST PŘI VÝBĚRU METOD A OBSAHU VÝUKY
Domácí vyučování dovoluje
přistupovat k dětem individuálně, zohledňuje jejich možnosti a stávající
dovednosti. V procesu učení je zapotřebí, aby jednotlivé poznatky na sebe
více méně logicky navazovaly, aby tvořily souvislý celek. Proto je tolik
důležité, aby před uvedením nového učiva bylo dostatečně zřejmé, že si
předchozí znalosti dítě dostatečně osvojilo. Také je k výuce možné
přistupovat způsobem tematicko-souhrnným, kdy se konkrétní téma vhodným
způsobem probírá v rámci jednotlivých předmětů. Dítě, které má veliký zájem
např. o poznávání hvězdné oblohy a taje vesmíru, můžeme za účelem rozvíjení
jiných dovedností a znalostí motivovat tím, že i v jiných předmětech tohoto
jeho spontánního zájmu využijeme.
4. POSÍLENÍ RODINNÉ
SOUDRŽNOSTI
Mnozí lidé se domnívají, že
domácí výuka je záležitost pouze maminek. Otcové přeci pracují mimo rodinu a
na domácí výuku nemají ani čas, ani dostatek energie. Celé břímě vyučování
tedy leží na bedrech maminek. Pokud vyjdou rodiče z tohoto předpokladu,
značně si své úsilí ztíží a nelze ani vyloučit, že to povede k ochabnutí
původního elánu či dokonce ukončení domácího vyučování. Je proto nanejvýš
důležité, aby si oba rodiče uvědomili, že domácí škola je úkolem společným.
To samozřejmě neznamená, že otec i matka činí totéž, že mají stejné
povinnosti a stejné úkoly. Když už není možné, aby se do vlastní výuky
zapojil i otec, pak je přinejmenším nezbytné, aby projevoval dostatečný
zájem o znalosti dětí, pomáhal mamince řešit problémy, které nastanou, a
nejen slovy, ale i skutky dával najevo, že maminku v této nelehké práci plně
podporuje.
5. ZAPOJENÍ DĚTÍ DO OSTATNÍCH DOMÁCÍCH
ČINNOSTÍ
Vyučování doma vám významným
způsobem změní časový harmonogram. Tím, že budete nezávislí na škole, budete
si způsob i rozsah výuky určovat do značné míry sami. Nejvhodnější doba na
učení je pochopitelně v dopoledních hodinách, v případě potřeby je však
možné přesunout výuku i do odpoledních hodin. Přítomnost dětí po větší část
dne však dovoluje zapojit je do rozmanitých domácích činností, kterým se
děti docházející do škol většinou vyhnou. Ti se vrátí odpoledne ze školy,
mnozí odcházejí do kroužků a sportovních klubů, večer si ještě píší, často
za asistence rodičů, úkoly na další školní den. Který z rodičů by po tak
namáhavém dni uložil dítěti další úkoly? A tak mnoho dětí se dnes téměř
nedotkne utěrky na nádobí, vysavače či zahradního rýče. Zde si můžeme opět
uvědomit, že domácí vyučování není jen o nabývání znalostí v jednotlivých
teoretických předmětech, ale především integrovaným vyučováním tomu, jak
smýšlet a jak žít. Děti se v prostředí domova učí rozmanitou formou nabývat
poznání i postojů, které později uplatní ve své křesťanské dospělosti.
Katoličtí rodiče, které vzdělávají doma, by vždy měli mít na paměti, že je
naší rodičovskou povinností předat svým dětem především to, co je učiní Bohu
milými. Toto je nakonec důležitější než množství učební látky, kterému se
děti naučí.
Jistě, není v možnostech všech
rodičů, aby svoje děti učili svépomocí. Moje již víceletá zkušenost, a to
jak vlastní, tak zprostředkovaná spoluprací s desítkami rodičů, kteří také
učí svoje děti doma, mne však vede k jednoznačnému poznání. Existuje-li
dobrá vůle, k tomuto úkolu přiměřená motivace, soulad v rodině a jakžtakž
ukázněné děti, pak se není čeho obávat. Milosti, které Bůh takové rodině dá,
jakoukoli námahu s domácí školou spojenou mnohonásobně vynahradí. Uvědomíme
si pak, že to, co čteme v encyklice Casti connubii není jen zbožná
fráze: „Když tedy věřící dají upřímný souhlas k manželství, otvírají sobě
poklad svátostné milosti, z něhož čerpají nadpřirozené síly, aby splnili
povinnosti a snášeli svá břemena věrně, svatě, ustavičně až do smrti.“
Pokud se upřímně snažíme o to, abychom svoje děti vychovali v bázni Boží a
aby jejich výchova a vzdělání byly v souladu s katolickou vírou a morálkou,
pak se můžeme spolehnout na Boží příslib: „Hledejte tedy nejprve
království Boží a jeho spravedlnost, a toto všechno vám bude přidáno.“
Chci se na úplný závěr zmínit
o nejčastější námitku, která je uváděna v neprospěch domácí školy. Je jí
údajně nedostatečná socializace. Doma vzdělávané děti prý přijdou o
každodenní kontakt se svými vrstevníky, sociálně zakrní, nebudou připraveny
na náročné životní situace, neboť se nenaučí jednat s druhými dětmi a řešit
konflikty, které společenský život v hojné míře nabízí.
Pokud by domácí vyučování
opravdu vedlo k těmto výsledkům, bylo by to jistě v jeho neprospěch a jen
hlupák by je za takových okolností hájil.
Předtím, než zhodnotíme
oprávněnost této námitky, uvažujme o tom, co se skrývá za pojmem
socializace. Kdyby se tím mínila schopnost jednat s druhými a skrze toto
jednání dosahovat zamýšlených cílů, pak by jednalo o pozitivního hodnotu a
bylo by pošetilé ji odmítat. Socializací se však myslí něco úplně jiného,
totiž schopnost přizpůsobit se většinovým postojům a jednat v souladu
s nimi. Ten, kdo se vymyká normě, kterou dnes stanovují
sekulárně-humanistické pseudoelity v čele společenských institucí, od
státních po neziskový sektor, od škol po média, se stává předmětem jejich
převýchovného zájmu, neboť není řádně socializován. V tomto smyslu má tedy
socializace blíže k sociálnímu inženýrství než ke schopnosti jednat
s druhými lidmi a už vůbec nic nemá společného s láskou k bližnímu, což je
úhelný kámen křesťanova postoje k druhým lidem, ať už jsou jakéhokoliv
světonázoru. Je také třeba pamatovat na to, že ne každý je v raném věku
zralý na častý, a v případě školy téměř každodenní kontakt s vrstevníky,
kteří žijí podle zcela odlišných, katolickému náboženství často
protikladných zásad. Pravá „socializace“ musí být posuzována očima
nadpřirozené víry a ne naopak. Vše, co člověku brání v jeho úsilí o
křesťanskou dokonalost, je třeba odstraňovat. Církev vždy varovala věřící
před dobrovolným vyhledáváním kontaktů s lidmi, kteří katolické víře svými
názory i životem zřejmým způsobem odporují. Riziko je zřejmé: častý pobyt
osoby, zvláště pak dítěte, v prostředí, které se příčí křesťanskému
světonázoru a mravním principům křesťanského života, vede k oslabení
citlivosti svědomí k rozeznání dobrého od zlého, k častým pokušením přijímat
postoje a názory osob, které v tomto prostředí sociálně dominují. Zvláště to
platí pro školní třídu. Katolické děti, které jsou doma vedeni k čistotě
ducha a těla vstupují ve velice raném věku do společnosti, ve které
převládají zcela odlišné hodnoty. Pokud si svou čistotu uchovají, pak často
za cenu velikých obětí, jejichž častým důsledkem je bolestně prožívaná
izolace od spolužáků, jednajících podle zásad nesouladných s životem víry.
Není snadné pro mladší děti nepodlehnout psychologickému tlaku svých
spolužáků, trávících volný čas sledováním televize, poslechem nevhodné hudby
nebo projevujících se sklonem k přílišnému zájmu o nejmodernější hračky,
počítačové hry či oblečení.
Přirozená a zdravá socializace
je naopak taková, která dá dítěti dostatek podnětů k rozvíjení kladných
životních postojů. To samozřejmě neznamená, že se nemá konfrontovat s jinými
názory či odlišnými povahami, že nemá získávat zkušenost i s řešením
nesnadných sociálních situací. Je-li to však v našich silách, je dobré dítě
takovým okamžikům vystavovat uměřeně vzhledem k věku a jeho charakterovým
vlastnostem. Někdo je schopen se odpovědně pohybovat v hodnotově cizím
prostředí snáze a dříve než jiný. I zde je třeba volit individuální přístup.
Tak jako žádný rodič neučí svoje děti prvním krůčkům uprostřed silnice, ale
tam, kde je riziko zranění menší, tak rozumný rodič neposílá dítě do
společnosti, která se vyznačuje převahou postojů víře nepřátelských. Do
takového prostředí je přípustné vstupovat až tehdy, existuje-li oprávněná
záruka, že se mu hodnotově a způsobem života nebudeme přizpůsobovat.
Na úplný závěr chci uvést
ještě jeden námět k úvaze. Církev učí, že výchova a vzdělávání našich dětí
není jen naší povinností a právem, ale také skutečným a zásadně důležitým
apoštolátem, podílem na evangelizaci světa. Pius XI. píše: „Je mimo
veškerou pochybnost, že vše, co věřící konají pro katolickou školu (což
jistě zahrnuje i katolickou domácí školu, pozn. MS), jež má
provádět a chránit výchovu jejich dětí, je skutkem náboženským, a proto
předním úkolem Katolické akce. Proto jsou našemu otcovskému srdci přemilé
všechny nejvýš chvályhodné spolky, které se různým způsobem pečlivě starají
o tuto velmi důležitou věc. Budiž tedy jasně prohlášeno, dobře ode všech
pochopeno a uznáno, že věřící usilující o katolickou školu pro své děti v
žádném státě nehájí stranickou politiku, nýbrž náboženskou povinnost, kterou
jim nutně ukládá jejich svědomí. Nechtějí své děti odvést od státního
pořádku a ducha, ba naopak chtějí je v něm vychovat co nejdokonaleji a k co
největšímu prospěchu národa; vždyť opravdový katolík proniknutý katolickým
učením je proto i nejlepším občanem, ctitelem vlasti, je upřímně oddán
státní moci v každém zákonitém státním útvaru.“
Katolická domácí škola tedy
není únikem ze společnosti a povinností, které ve vztahu k našemu národu a
státu uznáváme, ale, jak učí magisterium, prostředkem k utváření pravých
vlastenců.
Výchova dětí je opravdovým
povoláním, na kterém závisí spása světa. Rodičům toto povolání patřilo
odjakživa, novověk s jeho protikřesťanskou agendou však vědomí tohoto
rodičovského povolání značně oslabil. Bůh nás volá k tomu, abychom toto
svoje povolání obnovili. Pohleďme na Svatou rodinu a učme se z jejího
příkladu. Zasvěťme naše rodiny a domácí školy Panně Marii, sv. Josefovi a
Dítěti Ježíši, kteří sami nejlépe vědí, jaké je to být v domácí katolické
škole. Budeme-li se k nim utíkat o radu a pomoc, stanou se nám těmi
nejlepšími a nespolehlivějšími průvodci našich dětí k cíli, pro který je i
nás Bůh stvořil.
|
Katolické učení |
Moderní výchova |
Cíl vzdělání |
Učit člověka, jak žít, aby dosáhl věčné spásy. Cíl
pravého vzdělání je nadpřirozený |
Účelem moderního pojetí vzdělání je indoktrinace dětí,
aby vyhovovaly požadavkům sekularistického „nového světového řádu“. V
tom lepším případě se jedná o přípravu k profesnímu životu a uplatnění
se na trhu práce. |
Role církve |
Vzhledem ke svému nadpřirozenému cíli má být vzdělávání
pod dohledem církve, neboť ona byla samotným Bohem ustanovena jako naše
Učitelka a Matka. |
Dnešní školství je pod kontrolou sekularistického státu.
Také vůči církevnímu školství je ze strany státu vyvíjen nátlak na
myšlenkový konformismus. |
Role rodiny |
Jelikož dal Bůh rodině úkol výchovy potomstva, má právo
rodičů na výchovu dětí přednost před státem. Sv. Tomáš odsuzuje odnímání
dětí z péče rodičů před dobou užívání rozumu. A jelikož rodiče mají
povinnost postarat se o všeobecný rozvoj dítěte až do doby, kdy je
schopno samostatné existence, je právo rodičů na volbu vzdělávacích cest
pro svoje děti aktuální po celou dobu tzv. školního věku. |
Rodiče dnes mají omezené možnosti dohlížet nad výukou
svých dětí. Nemají možnost ovlivnit osnovy; případný protest proti tomu,
co se ve škole vyučuje, je vnímán negativně. |
Role státu |
Stát má zákonem chránit práva rodičů a církve ve výchově
a vzdělávání dětí. Politika, jež v praxi upřednostňuje státní školství,
je nespravedlivá. |
Církevní školy se musí přizpůsobovat obsahu a metodám
výuky, které se užívají na státních školách. Stát má monopol na uznání
pedagogické způsobilosti. |
Povaha školy
|
Veřejné školství bylo organizováno rodinami a církví
dříve, než se tohoto úkolu ujal v éře osvícenské stát. Školu je třeba
považovat za instituci, jež pomáhá rodičům při plnění jejich úkolu
zajistit vzdělání svým dětem. Je nepřípustné, aby školy nahrazovaly
autoritu rodičů, mají spolu s rodinou a církví tvořit morální jednotu. |
Mnohé katolické školy se postupně vzdávají svého
katolického charakteru a začínají se podobat školám státním. Mnozí
učitelé ani nejsou katolíky, a i ti, kdo se ke katolické víře hlásí,
mají mnohdy názory s katolickou vírou neslučitelné. |
Osnovy |
„Je nutno, aby dítě nebylo vyučováno náboženství jen v
některých hodinách, nýbrž aby všechno vyučování bylo proniknuto duchem
zbožnosti. Není-li toho, neproniká-li a nezahřívá-li nitro
učitelů i žáků posvátný duch, málo užitku pojde z kterékoliv nauky, a
tudíž často vzniknou nemalé škody.“ (Lev XIII.) |
Mnohé dnešní katolické školy omezují náboženský charakter
instituce pouze na výuku náboženství. I ta je v některých případech jen
nepovinná. Při výběru žáků se nepřihlíží k tomu, zda je dítě z katolické
rodiny či nikoli, proto se stává, že se děti z katolických rodin již
nemohou zapsat na katolické škole, neboť je již zaplněna dětmi z
nevěřících rodin. |
Sexuální výchova |
Je vedena naturalistickými pohnutkami a představuje
značné nebezpečí pro cudnost a čistotu dítěte. Nepatří do školy, ale do
rodiny, kde otec či matka mohou děti poučit mnohem vhodněji, soukromě a
přiměřeněji věku dítěte. |
Naturalistická a pornografická sexuální výchova je
propagována pod heslem „ochrany“ před nechtěným těhotenstvím a
pohlavními nemocemi. Tak, jak se v dnešních školách organizuje, splňuje
parametry pohlavního zneužívání dětí. |
Učitelé |
Dobré školy nejsou ani tak výsledkem kvalitních metod,
jako spíše kvalitních učitelů, majících pro toto povolání dostatečné
intelektuální a morální předpoklady. |
Přestože je na katolických školách jistě řada dobrých
učitelů, i zde se projevuje určitá laxnost při jejich výběru. Přestává
být překážkou pro jejich působení na škole nemorální život či naukový
odklon od katolického náboženství. |
Řád |
Špatné chování je třeba napravovat od dětství. Je třeba
vést děti k sebezáporu, schopnosti oběti, píli, dobrému jednání ke
spolužákům a úctě k autoritě. |
Dnes je stále obtížnější uchovat ve škole řád, který by
prospíval morálnímu rozvoji dítěte. Učitelé, pokud vůbec chtějí, mají
omezené možnosti trestat špatné chování, což vede k celkové demoralizaci
výuky. Roste násilí ve školách. |
Koedukace |
Podle úmyslu Stvořitele jsou obě pohlaví určena ke
vzájemnému soužití a doplnění, pro rozvinutí svých specifických znaků
však potřebují nekoedukovanou výuku. Společná výuka tyto přirozené
rozdíly mezi chlapci a děvčaty zastírá, a někdy zcela ruší, což má
nepříznivý vývoj na pozdější tvorbu životních postojů, charakteru a
vlastní identity. |
Koedukace je normou. Je prostředkem umělého
rovnostářství, podle kterého je třeba přirozené rozdíly mezi chlapci a
děvčaty odstraňovat. |
Výsledek |
„Pravý křesťan, vytvořený křesťanskou výchovou, není nic
jiného než nadpřirozený člověk, jenž cítí, myslí, jedná důsledně a
přiměřeně podle zdravého rozumu osvíceného nadpřirozeným světlem
příkladu a učení Ježíše Krista: je z něho člověk vynikající opravdovou
pevností ducha. Není přece pevným charakterem, kdo je důsledný a jedná
vytrvale podle svého vlastního názoru, ale jen ten je charakterní, kdo
dbá věčných zásad spravedlnosti.“
(Pius XI.) |
Moderní školy, včetně mnoha katolických, nepohlížejí na
vzdělání a výchovu jako na utváření postojů a dovedností, jež napomáhají
věčné spáse člověka. Produkují spíše polovzdělance, kteří měřítko dobra
a zla považují za výsledek vlastních preferencí. |
|