Martin R. Čejka
Blíží se nám další Světové dny mládeže, které tentokrát za účasti papeže Františka proběhnou od 23. do 28. července ve slunném brazilském Riu. Ke zklamání některých nebudu psát o tom, zda je vhodné, aby se řeholnice vlnily ve smyslném rytmu samby, nebo o hranici mezi oděností a nahotou, kterou účastníci podobných podniků s pokoncilní odvahou a opěvovanou nespoutaností mládí překračují, aby dokázali, že není důležité, co má člověk na sobě, ale co má v srdci. Zastíním vyhlídku rozesmáté Copacabany ponurým mrakem čísel.
Jat naléhavými výzvami, které poslední dobou zaznívají z Věčného města, i osobním příkladem papeže Františka, jenž odmítl nové rudé střevíce a ponechal si svoje staré černé boty, začal jsem se více zajímat o osud chudých. Zaráží mne, kolik peněz tento konzumní svět vyhazuje za pomíjející radovánky, zatímco pověstní černoušci trpí hladem. Ovšem černé děti nejsou jediné, komu scházejí nutné prostředky…
Vatikán začátkem července požádal brazilské úřady o příspěvek devadesát milionů realů (více než osm set milionů korun) na Světové dny mládeže. Důvod této přízemní prosby je celkem prostý: pořadatelům ještě schází sto padesát milionů realů (tedy bez nějakých drobných desítek milionů téměř jedna a půl miliardy korun), přičemž celkové náklady na zmíněný zábavní podnik se odhadují až na tři sta padesát milionů realů (více než tři miliardy korun). Vatikán navrhl, aby se částka rozdělila rovným dílem mezi brazilskou federaci, stát Rio de Janeiro a město Rio de Janeiro, čili na každého třicet milionů realů. Jenomže jak to tak vypadá, nikomu z nich se do dobrovolného příspěvku z kapes daňových poplatníků příliš nechce. Federální vláda navíc poukazuje na to, že ji už nepřímé náklady spojené s „katolickým Woodstockem“ (především se jedná o zajištění bezpečnosti) přijdou na sto jedenáct a půl milionů realů a dalších šedesát milionů realů bude stát městská doprava „zdarma“ pro duchovně založené mládežníky.
Pořadatelé počítají, že sedmdesát procent nákladů uhradí samotní účastníci Světových dnů mládeže. Těch se zatím přihlásilo zhruba tři sta dvacet tisíc, což je značně méně, než se očekávalo (až dva a půl milión duší!). Výše registračních poplatků se pohybuje od sto šesti do šesti set realů. Za předpokladu, že by všichni účastníci byli z nějakého nejasného důvodu ochotni zaplatit nejvyšší částku, pak by to dělalo asi sto devadesát dva milionů realů, tedy pětapadesát procent. Pokud mládež uzavře své peněženky, případně je otevře na jiné radovánky, a zvolí nejnižší sazbu, dostaneme se na nemilých deset procent. Nedojde-li k téměř zázračnému rozmnožení účastníků, hrozí, že letošní Světové dny mládeže neskončí pouze papežskou mší, jak je uvedeno v programu, ale možná také nekřesťanskou „sekerou“.
A teď počítejte se mnou:
Světové dny mládeže v Riu budou stát až 350 000 000 BRL, což je při kurzu 8,9 CZK za 1 BRL bratru dobrých 3 115 000 000 CZK.
Pecen tzv. konzumního chleba stojí v Makru cca 20,- Kč.
Za Světové dny mládeže by tedy bylo možno nakoupit 155 750 000 konzumních chlebů.
Tak by na každého obyvatele deseti nejchudších zemí světa (Demokratická republika Kongo, Libérie, Zimbabwe, Burundi, Eritrea, Středoafrická republika, Niger, Sierra Leone, Malawi, Togo) připadl jeden konzumní chléb a ještě by neuvěřitelných 10 158 841 bochníků zbylo, tedy tři bochníky pro jednoho každého evropského bezdomovce.
Nemusíme se však pohybovat v tak astronomických číslech. Podívejme se na věc po „našinecku“:
Cena zájezdu pro české účastníky Světových dnů mládeže je asi 45 800,- Kč.
Vydělíme-li opět tuto částku dvaceti, vyjde nám 2 290 pecnů konzumního chleba, čímž by se chleba dostalo pro všechny pražské bezdomovce. A to vše za peníze jediného spolčachtivého mládežníka!
Ve světle výše uvedeného nezbývá než věřit, že papež František vbrzku Světové dny mládeže a podobné marnotratné podniky zruší a použije ušetřených peněz na pomoc potřebným.
Fotografie ze Světových dnů mládeže v Kolíně nad Rýnem.
Fotografie z Festivalu mladých v Płocku spolupořádaného Diecézním pastoračním střediskem mládeže Studna, který se koná době Světových dnů mládeže.
Bez komentáře.
To, že se uspořádávají Světové dny mládeže, neznamená, že Církev a jednotliví lidé (včetně řady těch mladých) najednou přestali přispívat na chudé a charitativně konat. Když už jsme u takových nesmyslných srovnání, kolik pecnů chleba posílá každý měsíc autor do hladovějících zemí? A o kolik víc by mohl posílat, kdyby se ještě více uskromnil ve svých výdajích? SDM se nemusí líbit, ale vypočítavat výdaje na pecny chleba je nesmysl. Nehledě na to, že ty výdaje nezmizí do černé díry v zemi – něčí výdaje jsou jiného příjmy – ty peníze jdou do Brazílie a zůstanou tam. Druhá věc je, že hmotné statky nejsou na světě to nejdůležitější. Samozřejmě je otázka, kolika z těch mladých lidí i příp. z brazilských občanů SDM duchovně pomohou. Ač by se to podle výběru fotek mohlo zdát, SDM není jen o rozjařených davech. Ne všechny akce tam budou dobré, ale většina snad ano. I to, že mladí lidé mohou cítit, že jsou součástí Církve, je důležité.
Adame, obávám se, že jsem to asi se skrytou ironií trochu přehnal a skryl ji tak, že některým zůstala skryta.
Na Vaše otázky odpovídám:
1) Měsíčně neposílám do hladovějících zemí ani kůrku. Osudu chudých lidí se věnuji spíše teoreticky, nepočítáme-li nějakou tu „pětku“ bezdomovci na „čert ví co“.
2) Uskormnit bych se jistě mohl, ale znáte padlou lidskou přirozenost: většina lidí se neuskromní, dokud k tomu není dotlačena okolnostmi. (Výdaje na knihy, pivo a tabák omezovat nehodlám, neb jsou nezbytnými potřebami každého latentního kavárenského povaleče.)
Mám-li hovořit vážně, tak máte pravdu, že část prostředků nezmizí a díky mládežníkům si vydělají i domorodci. Ale třeba zmíněné výdaje z federálního rozpočtu skončí v díře, čili budou „projezeny“.
Chtěl jsem v článku zmínit i jeden takový positivní příklad, kdy se Světové dny mládeže stanou pro místní požehnáním, ale nakonec jsem od toho upustil, neboť by zbytečně nabobtnal. Uvedu jej tedy zde:
Kdo např. určitě neprodělá bude známý „brazilský“ miliardář Jacob Barata a synové: http://odia.ig.com.br/noticia/.....-papa.html
Dík, že jste to, Adame, napsal. Osobní zkušenost mé dcery z podobné akce české (Žďár) je velice pozitivní. A citát k dobru?
Jan 12:
3) Tu vzala Marie libru drahého oleje z pravého nardu, pomazala Ježíšovi nohy a otřela je svými vlasy. Dům se naplnil vůní té masti.
4) Jidáš Iškariotský, jeden z jeho učedníků, který jej měl zradit, řekl:
5) „Proč nebyl ten olej prodán za tři sta denárů a peníze dány chudým?“
6) To řekl ne proto, že by mu záleželo na chudých, ale že byl zloděj: měl na starosti pokladnici a bral z toho, co se do ní dávalo.
7) Ježíš řekl: „Nech ji, uchovala to ke dni mého pohřbu!
8) Chudé máte vždycky s sebou, ale mne nemáte vždycky.“
Taky nechápu, proč se SDM mají přepočítávat na pecny chleba pro chudé. Stejně tak můžete přepočítávat všechny do korupce vražené peníze, a že by jich bylo mnohem, mnohem víc než co stojí SDM. Popravdě, vůbec nechápu, že na křesťanském serveru tohle vůbec může být napsáno! Přijde mi to spíš jako antikřesťanský článek, stejně jako když je drtivá většina české společnosti proti církevním restitucím. Vždyť ta mládež se potřebuje sejít a vzájemně se utvrzovat ve víře, je to přece budoucnost světa a Církve!!! Proč raději nepřepočítáváte na chléb pro chudé, co všechny ty „celebrity“ rozhází na různých večírcích? To radši budete kritizovat tak bohulibou věc? Peněz na chudé je na světě dost, jenže v nesprávných rukou! Je tolik a tolik tak bohatých lidí, že nevědí, co by s tím svým bohatstvím udělali, jaký rozmar si ještě vymysleli, a na druhé straně tisíce a miliony dalších žijí ve špíně, hladu, ve strachu o život svůj nebo svých blízkých, umírá na nemoci, které se normálně dají léčit atd. Peněz je dost, stejně jako surovin a všeho ostatního, aby všichni na téhle planetě mohli být dostatečně zajištěni, ale je to o té dělbě prostředků. I tady v Čechách se už jídlo válí po zemi nebo se vyhazuje do popelnic, aby se vzápětí nakupovalo další. Tohle je potřeba pranýřovat, ne to, že mladí lidé, kteří věří v Boha, se jednou za několik let sejdou, aby společně svou víru prožívali. Bohužel, tenhle článek mě silně zklamal a v poslední době není jediný. :-((
Trhač – opravdu jsou ty prachy vydány na Krista Pána?
Nejedná se spíše o Boha pustý, modernistický cirkus, jenž má posilovat neutěšené směřování mainstreamové církve od katolické víry k postmodernímu třeštění?
Nevím, ale nějak se mi nezdá, že by po setkáních mládeže docházelo k hromadným konverzím. Jde přece o svědectví světu, ne?
Nejprve k Adamovi, ono jde hlavně o tu Františkem vychvalovanou skromnost a chudobu, ke které se tak ostentativně hlásí – a pak se uspořádá megaakce, která, jak je vidět po ovoci, nic nepřináší, neboť zatím po všech těchto setkáních mladých věřících nepřibývá, spíše naopak.
A k Trhačovi, pozitivní osobní zkušenost může mít i hinduista z nějaké té jejich akce, důležité je, zda je ta zkušenost katolická a vede k pravdě; a k tomu citátu: nevěděl jsem, že ta akce s mastí byla plánována jako SDM a také jsem nevěděl, že akce pro děti je srovnatelná jako akce pro Boha. A jak jsem psal k Adamovi, kdyby ty akce byly pro Boha, nesly by ovoce; výsledky známe.
Kdo má rozum, tak rozuměj.
Tak ono se to pořádá kvůli „vzájemnému setkávání mládeže a utužování ve víře“ a já jsem si podle fotek myslel, že jde o kající pouť: http://www.traditioninaction.o.....WYD-2.html
Přepočítání nákladů na počet chlebů neznamená, že by se za ty peníze měly koupit chleby, ale je příkladem toho, kolik hmotného a duchovního dobra by se s těmi penězi dalo vykonat, kdyby nebyly vyhozeny na tenhle jarmark marnosti.
Já Trhače chápu. Svým citátem chtěl připomenout tu neskutečnou troufalost papeže Františka, jenž v boji za „chudobnější“ církev odmítá všechny ty boty, paláce a auťáky. Chtěl mu připomenout, že tyto věci nejsou pro jeho vlastní slávu a pohodlí, ale pro „vyvýšení svaté Matky Církve“. Její větší lesk a krásu, kterážto odráží lesk a krásu samotného Boha.
A za to mu děkuji.
nevím proč Církev pořádá takovýhle megatyjátr.
Nemám to nijak zvlášť přesně spočítané, ale kolik tak může stát doprava jistého procenta pecnů chleba do africkych zemí? Mají všichni obětavci kartu do Makra? Nebudou provázet české chleby zdravotní potíže? Vydrží takovou cestu? Neoschnou?
Autorovi evidentně nejde o chudé. Jde mu o jakoukoliv kritiku „modernistické akce“. Jde o jakýsi „třídní boj“, který opravdu nechápu. Debatovat nad tím je ztráta času.
Kolik stojí papežova cesta je klasická námitka, aby papež seděl v paláci a nikam necestoval. Když se celková částka 3 115 mil. Kč rozpočte na hlavu (196,5 mil. obyvatel Brazilie), tak z toho vyjde 16 Kč na jednu hlavu.
Setkání mládeže jsou a budou. Využívali je komunisté, byl zmiňovaný Woodstock, atd. Je dobře se z tohoto prostoru stáhnout? Pokud ne, tak prostě setkání něco stojí. Církev může existovat i bez nich, ale kdyby takové setkání zachránilo třeba jen stovky mladých před propadem do „moderního života“, má to smysl.
Např. tyto tři umělkyně během Světových dní mládeže v Torontu zachránily od „moderního života“ bezesporu zástupy duší: https://www.youtube.com/watch?v=-vtSu7KeMLk
SDM = žně pro pekelné mocnosti
Dříve papežové také nikam necestovali a Církev svatá katolická rosta, obracela pohany, učila národy…
Zato dnes se stále něco vymýšlí, máme SDM, setkání mládeže, charismatické konference, nyní je propagována tzv. nová evangelizace, pamatuji si na synodní kroužky, začalo to už v 60.letech tzv. DKO, dílem koncilové obnovy…
A jaký je výsledek? Po 50 letech urputného snažení se vyprazdňují kostely, každým rokem ubývá států, kde mají katolíci většinu a měsíc co měsíc se dovídáme, kde schválili jaké zvrácené zákony…
Tak kde je chyba? Tady opravdu něco nehraje a to mi žádný zastánce SDM a podobných novot nevymluví. A když ještě z nějakého podobného setkání přijedou tři dívky v jiném stavu, tak musím zvolat: „Dejte radši chleba chudým!“
Připojuji se k názorům těch, kteří věří, že SDM mají svůj smsl.
Coby 16-ti letá jsem se účastnila SDM v r. 91 v Czestochowé a dodnes na to vzpomínám s vděčností. Dá se říci, že setkání mi dalo nový, hlubší impuls prožívání víry. Samozřejmě je tato zkušenost nesdělitelná a zdejší kritici ji zřejmě „nevezmou“. Mám však za to, že zvlášť v dnešní době plné bohů a bůžků slibujících „ráj na zemi“ cítí mladí potřebu sdílení své víry, aby ji mohli hlouběji pochopit a prožít. Pak záleží na každém účastníkovi, jak tuto šanci uchopí. Pro mnohé z nich i díky SDM padne semeno Božího Slova na dobrou půdu a přinese Užitek…
…Nakonec myslíte si, Martine, že SDM je to pro dnešní mladé horší alternativou než spolusdílení např. na rockových festivalech, kde se valná část účastníků oddává (bohužel nejen) tabáku a pivu…?
Vidíte, milo, tak to jsme se tam možná potkali. Nebyla jste náhodou v partě kolem Petra Melichara?
Stále mne překvapuje, co někteří dokážou z mého textu vyčíst. Netvrdím, že se mladí nemohou scházet, ani že se někomu, kdo na SDM jede s upřímným srdcem, nemůže dostat milostí.
Janomže, ruku na srdce, doba od roku 1991 přeci jen trochu pokročila, a dnešní SDM jsou už o dost dál. Nepamatuji se např., že by v Čenstochové byly nějaké rockové koncerty. Ale možná mi vynechává paměť (naštěstí).
Jeden lékárník-katolík mi vyprávěl, jak u nich v lékárně stoupnul během podobného setkání mládeže v HK několikanásobně prodej prezervativů. To za našich mladých let nebylo.
Pokud jde o poslední otázku, tak nevím, zda je lepší dostat pěstí do hlavy nebo do břicha. Obligátní odpověď je, že do břicha…
ad Jan OP: Je dobře se z tohoto prostoru stáhnout? Pokud ne, tak prostě setkání něco stojí. Církev může existovat i bez nich, ale kdyby takové setkání zachránilo třeba jen stovky mladých před propadem do „moderního života“, má to smysl.
Odpovídám: Není dobře se z toho prostoru stáhnout, je dobře jej naplnit katolicky. Tato setkání spíše než někoho před propadem do moderního světa zachrání, jej k němu přivedou v duchu oné agitky GS, aby katolíci žili v úzkém spojení se svými současníky a poznali moderní kulturu o níž Jaroslav Durych trefně poznamenal, že je pokroková a rozkroková.
Martine, když už, tak bych ohledně pražských bezdomovců nepsal o chlebech, ale o krabicovém vínu :). Ale teď vážně – na takové akce se vždy nabalí plno těch, kteří to mají jako alternativu vyjití z nudy, najít si protějšek, odvázat se – to v Riu nebude tak těžké. To je problém hromadných setkání. Pro ty ostatní, poctivě hledající může být i toto – budou-li chtít něco najít – dobré i toto. A říkám to s nadějí – jede tam můj synovec, který patří do té druhé skupiny.
ad Martin : nikoli, ale to jméno je mi povědomé..
Jinak s Vámi nemohu než souhlasit ve stesku na dobu.
Czestochowá byl můj první a poslední SDM. Vnímala jsem to jako místo posvátné radosti ze znovunabyté svobody víry, obrody křesťanství znovusjednocené Evropy. Všechno se zdálo jakoby nové, čisté, radostné, plné dobrého očekávání…
Slyším-li dnes o rockových koncertech na SDM, nechápu… Ale odpovědnost je tady na organizátorech, kteří zajišťují program. Obdobné otázky mě ovšem napadaly i během návštěvy Sv.O.Benedikta ve Staré Boleslavi (nevhodné, rádoby vtipně „zasvěcené“ řeči při čekání na mši, i hudební doprovod během mše). Proč být za každou cenu „in“?
S těmi „prostředky ochrany“ … je-li to pravda, to už je na mě příliš silné kafe… Ale ruku na srdce – chodí všechny katoličky vždy slušně oblečeny? Už tady přece ten hřích nečistoty začíná…
Přesto věřím, že většina účastníků přijíždí na setkání s touhou posílit víru a sounáležitost k Církvi. Stále si myslím, že je lepší, když SDM jsou, než kdyby nebyly. Ale jevy, které nás trápí, by se neměly bagatelizovat. Nelze mládeži jen kázat o Boží lásce. Ale i o Boží spravedlnosti a lidském hříchu, který s tím souvisí…
Martine výborný článek. Zcela k podstatě problému a tohoto odporného pokrytectví. V 1991 jsem byl taky v Częstochowé. Musím říci, že tehdy byl markantní rozdíl v chování mládeže z východu a ze západu. Už tehdy jsem musel konstatovat, a to jsem byl tehdy katolicky korektní, že se „zápaďáci“ chovali jako dobytek puštěný ze řetězu. Fakt mi z nich bylo zle. Nelze to ani všechno vypsat nač jsem tehdy valil oči. Skutečně jsem litoval Poláky, kteří pod Jasnou horou po skončení SDM buldozery hrnuli tuny volně odhozených odpadků, zatím co naši lidé, na místě kde probíhala naše národní setkání, sami od sebe sbírali kdejaký papír. Úplně jsem se z těchto svazáckých přeludů vyléčil na Svatém kopečku v roce 1995. Tehdy jsem tam šel jako kapucínský klerik. Ten mejdaj a sebeadorace, která JPII dělala neuvěřitelnou radost, to mě dorazilo. Po 30 minutách jsem udělal čelem vzad a odcházel poli s modlitbou růžence. Tehdy jsem si své znechucení vysvětloval tím, že jsem na to už asi starej (tehdy mi 24 let) :-)
SDM jsou dnes úplně stejnou hrůzou, jako byly slety mládežníků při spartakiádách. Odtamtud taky jezdily prvorodičky, a co se toho vypilo, ale na Strahově tam vždy zářila budoucnost socialismu. :-)
Já se vytrvale podobným akcím vyhýbal, dvakrát jsem byl na papežské mši, jednou na Letné a podruhé ve Staré Boleslavi a ta druhá na mne udělala opravdu dojem. Jakmile jsem zaslechl toho moderátora, vzpomněl jsem si na oslavy 1. Máje, kde byl taky takový, možná to byl jeho otec, nevím, křičel: „…už přicházejí naši zemědělci…zdravíme naše pionýry…. a přijíždějí další alegorické vozy…“
Vidíte a to měl být duchovní zážitek a takto to dopadlo. A co pak naše mládež, když i se mnou to udělalo takovou paseku?
Díky za zajímavé a rozumné komentáře – ať už kritické či obranné. Sám mohu říct, že jsem byl na dvou SDM v Kolíně a v Madridu a v obou případech se tam děly věci, které se mi nelíbily (např. část již zmiňované hudební produkce – především světské písně z rádia puštěné po sobotní odpoledne na letišti v Madridu), ale zároveň akce a jednotlivé úkony živé zbožnosti mnoha účastníků a lidí (adorace, modlitební skupiny,…). Určitě bych také na nějaké fotce nevypadal nejvíc vábně – na tom letišti v Madridu bylo horko na omdlení, vody bylo málo a když stříkali z hadic, za minutu to bylo vypařené…
Zcela mi uniká význam SDM z hlediska samotné evangelizace. Ke skutečnému poučování mládeže o pravdách víry de facto nedochází, ani v rodinách, ani ve farnostech a už vůbec ne na těchto masových akcích, které přímo kopírují davové šílenství letničních hnutí. Mládež samotná je v tom však téměř nevinně. Ten kdo trochu nahlédl do zákulisí SDM, musel pochopit, že ono jde především o kněze, biskupy a poslední sérii papežů než o samotnou mládež. To tito stárnoucí duchovní, jsou vlastně infantilní, přičemž se ve svém postpubertálním záchvatu tetelí, neb jsou opět mezi mládeží a pijí plnými doušky „elixír mládí“. Jsou přesvědčení, že světu současných mladých skutečně rozumí, když si s nimi zatleskají a zahulákají „Halelujah“. Ovšem skutečně jim pomoci, by se zorientovali v Kristově nauce, tedy zděděném pokladu víry, pomoci jim nalézt pevnost, posílit jejich vůli a odvahu, to jaksi sublimuje.
Jenže mají jim vlastně co dát? Copak ona post-koncilní nauka, kdy ANO neznamená ANO a NE neznamená NE, může někomu prospět v reálném životě uprostřed boje mezi tím co je Boží a co je z tohoto světa? Copak může člověk žít z emocionálních vzletů mládí až do pozdního věku, aniž by nestal směšným? Vždy jsem měl dojem, že problém nemá ani tak mládež, krom své neznalosti, naivity a mnohdy i mentální lenosti, ale tito postarší duchovní. To oni kdesi zakrněli. Oni dnes s prázdnýma rukama, po odvržení všeho co je skutečně katolické, nedělají nic jiného, než že se snaží udržet krok, pozitivní náladu, věčné spolčo, vidět rozjásaný dav, smích a mávátka, stejně jako kdysi soudruzi „hecovali“ zemdlené zástupy na I. máje. Pokud tedy duchovní nepochopí podstatu problému, tak budou před Bohem zodpovědní, za kdysi mladé lidi, kterým měli být pastýři, přičemž tito zrazení lidé je pak budou navěky obviňovat v pekle.
Ak mi dovolíte krátku poznámku…Osobne si myslím, že človek môže snahu iných ľudí kritizovať až vtedy, keď sám vynaloží väčšiu…
Slovom – Vieš to urobiť lepšie? Urob! Ak nie, nekritizuj! (Robím, čo najlepšie viem…ak vieš lepšie, rob…ak nerobíš, nevŕtaj do mňa)
Hľadať negatíva, to dokáže každý…nič, čo človek urobí, nie je dokonale dobré…úmysly vidí len Boh a nie je na nás, aby sme čokoľvek odsudzovali. Treba si nájsť to najlepšie vo všetkom okolo nás, myslím si.
Ak vidíte, že niečo treba zmeniť k lepšiemu, tak to zmeňte…prázdne sťažnosti to nevyriešia…Ak potrebujete pomoc, proste…Ak chcete niečo dosiahnuť, urobte to…Ale nešpiňte nedokonalú snahu iných ľudí…Povzbudenie a pochopenie je to, čo nám chýba…nie potupa… :)
Prajem veľa síl do každého dobra, o ktoré sa usilujete :)
Ad 22 – Já byl jednou jedinkrát na něčem podobném – právě v Boleslavi a tak jsem se už dlouho nestyděl za to, co tam předváděli ti výtečníci na pódiu. Ale na druhou stranu kolem mne bylo dost mladých, pro něž to bylo určitě přínosné, prostě dali stranou tu trapárnu moderátorů a nenechali si vzít duchovno. Je to vždy ave všem, vždy budou excesy, čím víc lidí, tím větší hrozba tohoto.
Ad 24 – Davide, první vlaštovka už brzy vyletí – mladí Poláci chystají nějakou akci proti potratům.
ad 25. Nezlobte se, ale i vy kritizujete a nevíte o dobré snaze těch co kritizují. Lituji, ale váš pohled není křesťanský, ale poplatný dnešní době, je to jako bych slyšel nějakého pravdoláskaře.
Vy vlastně říkáte, že každý kazatel nemůže kritizovat nic co nemůže udělat lépe, pak nechoďte ani ke zpovědi, neboť ten hříšný a nedokonalý kněz vám bude kritizovat váše chyby. A pokud chcete hledat jen to dobré, tak zavíráte oči před objetivní pravdou a vlastně nemilujete své bližní, protože je s tou objetivní pravdou nechcete seznámit.
Když někdo něco koná špatně a to i z nevědomosti nebo z nedokonalosti je potřeba to říci, ano může záležet na dikci, ale nesmí se o tom mlčet. Svoje dítě také snad poučujete ne? A nebo ho necháte se ve všem vykoupat?
A navíc nechápu proč by pro duchovní věci měla platit nějaká jiná logika než pro věci čistě hmotné. Mistr učně také kritizuje dokud svou práci nedělá dobře a podle vás by měl hledat v jeho špatně odvedené práci i při nejvyšší snaze učně jen to dobré a špatné opominout? Chudák takový žák, moc si asi pak jako např. soukromník nevydělá.
Každý kdo má rozum vidí, že SDM jako celek ke katolické víře nepřispívají, možná kdybychom lupou hledali, tak bychom našli ojedinělé jedince, kteří díky SDM posílili a prohloubili svoji víru. Ovšem objetivně je to propadák jako hrom i přestože tam třeba budou prodávat opravdu zdravou potravu a nápoje, to je taky dobro ne?
Ad 24: Možná to není tak fotogenické nebo z toho nejsou tak zajímavé zprávy, ale… např. v Madridu byly každý den celé dopoledne katecheze a modlitby následované mší svatou. Málokdy a málokdo najde čas i odhodlání se káždý den účastnit mše, ale tam na těch cca 14 dní to byla většina. Stejně tak jednotliví kněží byli mezi mladými a působili svými slovy i činy. Podle svých schopností nebo duchovní síly někdo lépe, někdo hůře. Určitě by bylo dobré jít dál, např. zajistit, aby se tam neprovozovala hudba vybízející k prostopášnému životu atp., ale jako celek si myslím, že SDM jsou přispěním k dobru. I tím, že tam mnoho lidí jde, i když nemají silnou víru – mohou ji získat. Ale je koneckonců na každém zvlášť, jestli se otevře Bohu nebo ne.
Při vynakládání velkých finančních částek je třeba zkoumat přínonost toho. Obám se, že u SDM je malá, i když ne nulová.
Zdá se mi proto, že by bylo účelnější vybudovat (alespon) lokální sít opravdu katolických škol.
Docela mne pobavilo, kolik čtenářů vzalo ty přepočty na chleba z Makra doslova, přičemž si nechali uniknout pointu či základní symbolický význam těchto počtů. To jistě o mnohém svědčí…
ad 28: Adame, již téměř deset let si kladu otázku, přičemž její zodpovězení považuji za kritérium posouzení jakékoliv katolické akce a jejího přínosu, k čemu jsou lidé vlastně vedeni. Netvrdím, že SDM jsou jen zábavou, byť to tak mnohdy vypadá. Vždy jsou tam mše svaté, různé promluvy, přednášky či jakési společné sdílení v kroužcích, společná modlitba s psychologickými sondami do duše, kdy pak lidé v emocionálním nadšení vyjeví svůj „problém“ apod. Zásadní potíž vidím v obsahu, který je jim předkládán, což se samozřejmě projeví i na venek a člověk má dojem, že se připletl k letničním protestantům. Základní východiska jsou totiž věroučně vadná. Proto se domnívám, že podstatná část pokoncilní hierarchie nemá z hlediska věrouky co lidem dát a mladým již vůbec ne. Proto se spoléhají na bohapustý marketing, zážitek a uspokojování emocionálních potřeb. Myslím, že mladí jsou podvedeni (jen následují své oblíbené duchovní) a kněží mnohdy byli zase podvedeni těmi, kteří jim v seminářích předávali hladovou stravu vytunelované věrouky. Je to smutné i legrační zároveň když lidé visí na rtech různým rétorům (Halík, Kodet, Cantalamessa atd.) a nejsou vůbec schopni rozlišit, že to co tito duchovní prezentují, není katolická věrouka, ale snůška polopravd a herezí. Zde je původ zmatení mezi katolíky. SDM mohou občas někomu něco málo přinést, pokud je motivem účasti mladého člověka skutečný a hluboký zájem o víru, kterou buďto zdědil (věřící rodina) nebo přijal (konvertita), ale objektivně vzato, člověka se zájmem o víru SDM spíše zdrží na jeho duchovní cestě, protože jeho pozornost odvádí k věcem nepodstatným. Znám hodně svých bývalý kolegů z takových setkání mládeže, kteří zcela vyhořeli či ustrnuli v infantilní a zesvětštělé víře, kterou nyní předávají dalším mladým a vůbec si neuvědomují, že jim vlastně ubližují.
O „dôležitosti,nepostrádateľnosti,a obrovskom prínose pre cirkev a kresťanskú mládež“ SDM nepochybne svedčia aj satanské znaky predvádzané tzv.“mladými kresťanmi“ na obrázkoch č.1 a 2.Naozaj vidieť,ako sú tieto zhromaždenia „požehnané Bohom“.Ked tam chodia takýto mládežníci,tak sa nečudujem,že cirkev je v takom úpadku,ako je,a môže tu vypisovať o užitočnosti týchto stretiek,kto chce čo chce.Toto súdnemu človeku,ktorý miluje Boha úplne stačí.Treba sa modliť,postiť,obetovať,a nie predvádzať na takýchto nie Bohom,ale satanom požehnaných dňoch…
Nečetla jsem všechny příspěvky, ale ty které jsem četla, stačily…něco jiného je komentovat akci na základě fotek, které jsou vytržené ze situace, které však nevypovídají o celé akci vůbec nic..ze setkání v Riu jsem se právě vrátila, jestli to bude mít plody a dopady v mém životě či v životě dalších lidí, se ukáže doufejme časem, ale pro mě osobně, to smysl mělo..tak prosím, kdo nezažil, ať nekritizuje…
Ad 1 a 3. Děkuji za takovéto komentáře, protože když jsem přečetl článek, nevěřil jsem svým očím. SDM mají veliký význam a já osobně si myslím, že přepočítávat cenu SDM na pecny chleba, které by se daly poslat chudým je trapné.
Pár zamyšlení k citacím:
„Zaráží mne, kolik peněz tento konzumní svět vyhazuje za pomíjející radovánky, zatímco pověstní černoušci trpí hladem.“
– tam patříme všichni, včetně autora článku, asketa nechť se přihlásí
“ Nedojde-li k téměř zázračnému rozmnožení účastníků, hrozí, že letošní Světové dny mládeže neskončí pouze papežskou mší, jak je uvedeno v programu, ale možná také nekřesťanskou „sekerou“.“
– lépe soudit až po akci, není – liž pravda?
Zastavím – li se u absurdního vypočítávání pecnů, ptám se: nyní církev nic nedělá? Misionáři v rozvojových zemích houpou nohama a flákají se? Aha, asi ano, děkuji za info. Zkuste se pohybovat na bázi reality…
A připojím jízlivou poznámku, když jsme již u toho vypočítávaní pecnů. Pán Ježíš si vystačil s pěti chleby a nakrmil tisíce…
A to se právě mýlíte, Barboro. Lze kritizovat akci, které se člověk neúčastní. Lze kritizovat sjezd komoušů i v případě, že se ho nezúčastním – jistě tu paralelu chápete.
Fotky jsou možná vytrhané z kontextu, možná nejsou. Opravdu mne nenapadá kontext, který by omlouval necudné chování na údajně náboženské (sic) akci. Vás ano? Jistě budete argumentovat vedrem a dalším. Vedro chápu. Rovněž chápu, že i ve velkém vedru se dá chovat cudně a chodit slušně oblečený. Už vůbec nezmiňuji projevy volné lásky mezi mládežníky takových akcí.
Nevím, k jaké víře koho takový fesťák povzbudí. Katolická to bude jen těžko.
Mně stačilo video s přiblble trsajícím episkopátem. Takové ponížení biskupské důstojnosti je odporné.
Kajetáne, bravo!
Zkuste tyto své námitky sestavit, sepsat a adresovat samotnému Svatému otci, jenž v odmítání nejrůznějších, údajně zbytečných, ve skutečnosti podstatných, věcí jednoznačně vede. Vysvětlete mu, že se tím stejně neušetří a nemá smysl „hrát si na chudého“. Prostředků je totiž dost a dost, misionáři se činí i bez těch pár šestáků ušetřených za auto, boty a červenou mozetu.
Nebo snad někde prachy vyhazovat lze a jinde ne? Měřítkem je co?
Hamish:
Nepopírám, že peníze vyložené za SDM by se daly investovat jinak, že by se dalo ušetřit na SDM atd., ale mám pocit, že autor článku si zkrátka hledal metlu na SDM a metlu si našel. Ony skutečně možná jsou drahé, skutečně by se možná ušetřit dalo, na druhou stranu si nemyslím, že by to byly vyhozené peníze. SDM mají význam.
Kajetáne, stejně jako mnoho dalších zde jste zřejmě nepochopil, co chtěl autor článkem říci. „Jat naléhavými výzvami, které poslední dobou zaznívají z Věčného města, i osobním příkladem papeže Františka, jenž odmítl nové rudé střevíce a ponechal si svoje staré černé boty, začal jsem se více zajímat o osud chudých.“ To by Vám snad mělo napovědět. Nicméně Vaše reakce jsou pěkným dokladem pobláznění z osoby F1. Když vlastně to samé, co napsal Martin Čejka, dělá papež, všichni tleskáte, když to napíše pan Čejka, tak nepochopil význam SDM.
Pavle, mám pocit, že jste ne příliš pochopil můj komentář. Papež František jistě vyzývá už svým příkladem k pokoře a řekněme střídmosti v oblasti peněz, skromnosti. Na druhou stranu si myslím, že SDM není vyhazování ani mrhání peněz, že je to zkrátka dobrá investice.
ad 40. dobrá investice do čeho?
Eucharistická v Riu během papežské mše:
http://blog.messainlatino.it/2.....-2013.html
http://www.gloria.tv/?media=483894
Jak to nakonec s tou „sekerou“ dopadlo a kdo to zalepí je možné si přečíst v této zprávě RV.