Martin R. Čejka
V minulém čísle jsme psali o neshodách mezi prefektem Kongregace pro nauku víry Mons. Gerhardem Müllerem a některými německými biskupy, zejména pak předsedou Německé biskupské konference Mons. Robertem Zollitschem. Spor se vede především o přijímání rozvedených, kteří žijí v nových svazcích.
Mons. Müller neustále ujišťuje, že k žádné změně v tomto ohledu nedojde a ani dojít nemůže. Naposledy v rozhovoru pro americký National Catholic Register připomněl, že se už k věci jasně vyjádřil, a to např. na stánkách L’Osservatore Romano, kde zdůraznil nerozlučitelnost svátostného manželství a odmítl možnost připuštění rozvedených a nově sezdaných k přijímání. A dodal: „V jistých kruzích se rozšířila představa, že lze nauku oddělit od pastorační praxe Církve. To není a nikdy nebyla katolická víra.“ [1]
Je jistě zajímavé slyšet jednoho z čelních vatikánských představitelů, kterak naznačuje, že zmínění němečtí biskupové nemají katolickou víru, ale marná snaha, ti si z toho očividně příliš nedělají.
Šestý kruh – heretici
Např. trevírský biskup Stephan Ackermann v rozhovoru pro Allgemeine Zeitung prohlásil, že vnímat nové manželství rozvedených jako trvalý smrtelný hřích a uzavírat navždy lidem v nových svazcích přístup ke svátostem „neodpovídá duchu doby“ (nicht mehr zeitgemäß). Důležité je „respektovat rozhodnutí svědomí“, je tudíž rovněž neudržitelné považovat za těžký hřích i veškerý pohlavní styk před manželstvím. Mons. Ackermann nabízí jisté šalamounské řešení: „Nemůžeme zcela změnit katolickou nauku, můžeme však vypracovat kritéria, na jejichž základě budeme moct říci: v tom a tom specifickém případě je to [dané jednání] zodpovědné.“ [2]
Ale biskup Ackermann není, při vší úctě, nejtěžší váhou v řadách německých biskupů. Hlavní střet, jak již bylo řečeno, probíhá mezi prefektem Müllerem a (snad) právě končícím předsedou biskupské konference Zollitschem. A při četbě oboustranných vyjádření můžeme prohlásit, že zde už končí hra na bratrskou lásku. Druhý prvého ostatně celkem nedávno poslal do podle něho patřičných míst, a to v rozhovoru, který poskytl nedělníku Welt am Sonntag. Uveďme si jen tak k ukojení zvědavosti několik otázek a odpovědí z rozhovoru Mons. Zollitsche:
V říjnu byl ve Vaší freiburgské diecézi zveřejněn dokument, podle něhož by rozvedení a znovu sezdaní mohli ve výjimečných případech přistupovat k přijímání. Prefekt Kongregace pro nauku víry v Římě arcibiskup Gerhard Ludwig Müller Vám napsal, že tato myšlenka odporuje nauce Církve. Je tato věc stále na stole?
„A proč by neměla být? Dnes se rozpadá třicet pět až čtyřicet procent manželství. To nás jako Církev staví před otázku: Jak bychom měli přistupovat k těm, které to postihlo? Právě této otázce se věnuje návrh vypracovaný naším pastoračním oddělením. Cítili jsme se velmi povzbuzeni papežem Františkem, který svolal na říjen roku 2014 zvláštní synodu věnovanou manželství a rodině. Přineseme tam s sebou, co jsme vypracovali ve Freiburgu.“
Arcibiskup Müller Vám napsal, že návrh je třeba „stáhnout a přepracovat“.
„To je jenom názor prefekta Kongregace pro nauku víry. Arcibiskup Müller zastává postoj, který odpovídá tradici, kterou on představuje. Ale dosud se většina lidí, kteří se s návrhem našeho pastoračního oddělení seznámili, vyjádřila kladně. Proto si myslím, že jsme se dotkli významného problému, a je tudíž důležité najít cestu, jak z něj ven. Papež František hovoří často o tom, abychom se přiblížili lidem. Podle mě je to dobrý směr v přístupu k rozvedeným a nově sezdaným.“
Je to dáno Vaším blížícím se odchodem do výslužby nebo všeobecnou euforií spojenou s papežem Františkem, že tak uvolněně přistupujete k dopisu z této kongregace?
„Ani jedním, ani druhým. Jakožto předseda biskupské konference jsem v posledních letech po jarních a podzimních plenárních zasedáních [biskupské konference] jezdil do Říma, abych vysvětlil náš postoj. Pokud nějaký prefekt té či oné kongregace nesouhlasil s naším návrhem, pokaždé jsem mu to pomalu vysvětlil. Prefekt není papež. Vždycky vyhledávám rozhovor, to je pro mě cesta kolegiality a dialogu v Církvi.“ [3]
V dnešní době, kdy rodina čelí útokům ze všech stran, je jistě potěšujícím slyšet, že zvláštní synoda svolaná papežem Františkem, o které hovoří kardinál Kasper, bude věnována právě rodině a manželství. Nicméně některé náznaky tuto předběžnou radost kazí. Nepříjemným mrakem je všeobecně panující atmosféra, která se projevila i na mimořádné konzistoři konané 20.–21. února ve Vatikánu. Ta byla (či měla být) věnována rodině, přičemž se jednalo o jakousi předehru k již zmíněné biskupské synodě. Ovšem, jak uvádí Radio Vaticana ve své zprávě: „Konzistoř věnovaná pastoraci rodin, která měla být zároveň úvodem k biskupskému synodu na toto téma, se soustředila výlučně na situaci rozvedených žijících v nesakramentálních svazcích. Na jiná témata v podstatě nedošlo – přiznává kardinál Philippe Barbarin z Lyonu […]: ‚Osmdesát až devadesát procent diskusních příspěvků se týkalo tématu rozvedených, kteří uzavřeli nový svazek.‘“ [4]
Navíc papež František požádal o úvodní příspěvek na této konzistoři, který měl „rozpumpovat“ kolegiální dialog, Mons. Kaspera, jehož některé názory lze slovy Mons. Müllera označit takto: „to není katolická víra“. Ačkoli mělo zamyšlení kardinála Kaspera zůstat mezi čtyřmi zdmi přednáškového sálu, stalo se nakonec obětí dnes tak oblíbeného „úniku informací“ a 1. března vyšlo na stránkách deníku Il Foglio v příloze Vaticano esclusivo s titulkem „Bible, eros a rodina“ [5]. Hned za tím byl ve stejné příloze zveřejněn komentář katolického filosofa a historika Roberta di Mattea pod titulkem „Co Bůh spojil“. Stojí za to, uvést si z něj alespoň několik úryvků:
„Výchozím bodem kardinála Kaspera je tvrzení, že ‚mezi naukou Církve o manželství a rodině a životním přesvědčením mnohých křesťanů vznikla propast‘. Kardinál se však vyhýbá jakémukoli negativnímu soudu na adresu zmíněných ‚přesvědčení‘, která jsou v rozporu s křesťanskou vírou, stejně tak se vyhýbá otázce: proč vznikla tato propast mezi církevní naukou a pohledem na život současných křesťanů? […]
Ptáme se dále: je možné v roce 2014 zasvětit tématu rodiny pětadvacet stránek [v návrhu Mons. Kaspera] a přehlížet zjevné útoky, jimž je rodina, a to nejen křesťanská, všude na světě vystavena? Jaký může být důvod tohoto mlčení, ne-li duševní a kulturní podřízenost oněm světovým silám, které za těmito útoky stojí? […]
Podle Kaspera je třeba přijmout metodu, která následovala po II. vatikánském koncilu ohledně ekumenismu a náboženské svobody: změnit nauku, aniž by se zdůrazňovalo, že byla upravena. Ujišťuje nás: ‚Koncil otevřel dveře, aniž by narušil závaznou naukovou tradici.‘ Otevřel dveře čemu? Soustavnému porušování na úrovni praxe této naukové tradice, jejíž slova potvrzují její závaznost. […]
Kardinál pokračuje dále a klade následující otázku [v souvislosti s přijímání rozvedených a znovu sezdaných]: ‚Kdokoli duchovně přijímá je jedním s Ježíšem Kristem, jak tedy může být v rozporu s Kristovým přikázáním? Proč by tudíž nemohl obdržet svátostné přijímání? Vyloučíme-li rozvedené a znovu sezdané křesťany ze svátostí […], nezpochybňujeme tím náhodou základní svátostné uspořádání Církve?‘
Druhý kruh – smilníci
Ve skutečnosti není v odvěké praxi Církve žádný rozpor. Rozvedení a znovu sezdaní nejsou zbaveni svých náboženských závazků. Jakožto pokřtění křesťané jsou povinni dodržovat Boží a církevní přikázání. Mají nejen právo, ale dokonce povinnost účastnit se mše, řídit se církevními předpisy a vychovávat své děti jako křesťany. Nemohou přistupovat ke svátostnému přijímání, neboť jsou ve smrtelném hříchu, ale mohou konat duchovní přijímání, protože ačkoli se nacházejí ve stavu těžkého hříchu, mají se modlit o milost, aby se z hříchu vysvobodili. Ale slovo ‚hřích‘ se ve slovníku kardinála Kaspera nevyskytuje, a nezazní ani jednou v jeho zprávě na konzistoři. […]
Stanovisko Církve je jednoznačné. Rozvedeným a znovu sezdaným je přijímání odmítáno, protože manželství je nerozlučitelné […]. Církev to nedovolila Jindřichovi VIII., ztrácejíc tím anglické království, a nikdy to nedovolí, neboť jak 16. března 1946 připomněl Pius XII. římským farářům: ‚Manželství mezi pokřtěnými, které bylo platně uzavřeno a konzumováno, nemůže být rozvázáno žádnou mocí na zemi, dokonce ani nejvyšší církevní autoritou.‘ Tedy dokonce ani ne papežem, natož kardinálem Kasperem.“ [6]
Ačkoli starostlivost německých prelátů navozuje zdání falešné lásky k hříšníkům, je docela možné, že ve hře jsou i daleko prozaičtější důvody. Každým rokem vystupuje v Německu z Církve více než sto tisíc lidí [7], přičemž každý „registrovaný“ katolík odvádí ze svých příjmů německé církvi povinně osm až devět procent. Snaha udržet v Církvi rozvedené tedy nemusí vycházet z obav o spásu jejich duší – ostatně, dnes se přece všeobecně soudí, že všichni budou spaseni –, nýbrž z lásky k věcem pozemským.
Na závěr si ještě jednou připomeňme hezká slova prefekta Müllera: „V jistých kruzích se rozšířila představa, že lze nauku oddělit od pastorační praxe Církve. To není a nikdy nebyla katolická víra.“
[1] National Catholic Register 4. 3. 2014, „Cardinal Müller Discusses Divorced-Remarried Reception of Communion and Liberation Theology“. http://www.ncregister.com/daily-news/cardinal-mueller-discusses-divorced-remarried-reception-of-communion-and-li/
[2] Allgemeinen Zeitung 6. 2. 1014, „Trierer Bischof Stephan Ackermann sieht Veränderungsbedarf in der Moral und Sexualethik der Katholischen Kirche“. http://www.allgemeine-zeitung.de/politik/rheinland-pfalz/trierer-bischof-stephan-ackermann-sieht-veraenderungsbedarf-in-der-moral-und-sexualethik-der-katholischen-kirche_13848816.htm
[3] Welt am Sonntag 29. 12. 2013, „Erzbischof Zollitsch ist neugierig auf den Himmel“. http://www.welt.de/politik/deutschland/article123359207/Erzbischof-Zollitsch-ist-neugierig-auf-den-Himmel.html
[4] http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=19659
[5] http://www.ilfoglio.it/media/uploads/2011/VaticanoEsclusivo%281%29.pdf
[6] Ibidem.
[7] Např. v roce 2010 to bylo až 181 000 a v roce 2012 „jen“ 118 335.
Text vyšel v Te Deum 1/2014.
Už začíná svítat a pomalu se vyjasňuje, co se vlastně bude dít. Muller se tváří, že k žádné změně nedojde, že on je tou skálou, ale Kasper v euforii řekne víc, než možná sám chtěl – když už jsme rozbili liturgii a katolickou tradici… tak rozbijeme i tradiční nauku o manželství.
Právě dnes všichni skákají radostí nad prvním výročí pontifikátu s nadějí na další a další změny. Loni byla tuhá zima a letos zase bude pořádné sucho.
Pro dokreslení je také zajímavé, jak proslov kardinála Kaspera hodnotí římský biskup. Podle RV (viz také toto video) kardilálovi na zakončení konzistoře 21.2. vřele děkoval a prohlásil, že jeho práce je hluboká teologie, že tam našel „sensus Ecclesiae“ a že je to teologie „dělaná na kolenou“.
Když pročítám tyto hlubokomyslné úvahy zmíněných vatikánských soudruhů, tak začínám chápat význam manuální práce na intelektuální rovnováhu jedince. Soudruzi by měli jít makat. Nejlépe do nějakých restituovaných lomů v ČR, protože zaujetí pro globální problémy jim zcela zatemnilo rozum. Je to kupa pitomých řečí permanentně zrazujících Krista a Církev. Všem bych udělil Templetonovu cenu s tím, že místo milinové odměny, bych je vyslal na pracovní terapii. :-)
Jenže v tomto světě to funguje tak, že naopak tihle vykukové odešlou makat do kamenolomů někde na Chersonu, kde pracoval a zemřel papež sv. Klement I., nás katolíky, aby se jim lehčeji a nerušeně vylo s vlky. Proto platí, blahoslavení jste, když budete pronásledování pro mé jméno….atd. :-)
čekám až se Magisterium jasně vyjádří. jestli se postaví proti katolické nauce. tak se jenom zjeví, že v čele stojí heretici.
Není málo kryptokatolíků, co jsou z toho nadšení.
Myslím si, že toto má za cíl naprostou diskreditaci institutu svatořečení Církve. Diskreditace institutu dogmat Církve bude
http://fundacja-asa.pl/upload-.....tmałe.jpg
http://www.kurierlubelski.pl/a.....,id,t.html
http://zahranicni.eurozpravy.c.....kev-besni/
http://www.novinky.cz/zahranic.....-syna.html
následovat. Fotografie ve vysokém rozlišení mají být prý zveřejněné krátce před jeho svatořečením. JPII tak prokáže medvědí službu Církvi i po smrti. Byl jsem nedávno v Krakově. Katedrála JPII s věží připomínající chladící věž elektrárny s obludnou sochou znázorňující JPII, jak kormidluje lodičku Církve. Otřesný byl i interiér této modernistické katedrály, na stěnách něco co připomínalo kostky domina, jak jsem pochopil posléze, byla to křížová cesta. Nejhorší dojem ale na mě udělal středisko „výzkumu“ pontifikátu JPII. Střed této stavby tvoří rozlehlá kruhová místnost s dvanácti obrazy JPII, na kterých je krom jiného obří JPII a malinkatá Panna Maria, malinkatý Kristus atd. Měl jsem z toho dojem, že lidstvo spasil JPII a né Kristus. A všude skleněné ampule usazené ve zlatě s krví JPII na které se i během mše vrhali exaltovaní polští věřící, aby je mohli políbit.
Je toto možné ? Papež vyzývá ke sjednocení katolické Církve s protestanty ?
S českými titulky:
http://www.dolezite.sk/Papez-F.....uBDqc.html
Originál v angličtině a s proslovem Papeže v italštině s doprovodným anglickým překladem je zde:
http://www.youtube.com/watch?v.....72621#t=1s
Umí někdo italsky aby to potvrdil ?
Myslím, že se nikdo otevřeně proti katolické nauce nepostaví. Budou pokračovat v tom, co řadu let úspěšně dělají, totiž ředit katolickou nauku jedem modernismu, ekumenismu, synkretismu a jiných bludů, tak je to naučili jejich mistři a jiní zasvěcenci z Velkého Orientu či z jaké lóže pocházejí. Už bl. Jan Pavel II. říkal „Nebojte se!“ Druhá část tohoto hesla byla odhalena volbou nového Římského biskupa a zní: „Revoluce pokračuje!“
Tohle je taky pecka. P. Vladimír Málek v Hydeparku. Ve cca 42 minutě říká na téma homosexuality toto:
„Jsi-li gay, jsi-li lesba, poděkuj za to Bohu, jsi-li veřící, protože Bůh nedělá věci zkažené, Bůh, jak říká Písmo, činí skutky nebo skutečnosti, dobré, Bůh viděl všechno co udělal a bylo to velmi dobré“.
No, není to skvělé? Homosexualita není proti přirozenosti. Ona je vlastně Bohem stvořena a chtěna. Tomu říkám revoluční myšlení, tomu říkám akční program, konečně máme ještě výrazněji našlápnuto k „světlým zítřkům“. Světlo antikristovo iluminuje, zvlášť když potom hovoří o skvělém Halíkovi, co obržel onu zednářskou Templetonovu cenu a k ní samozřejmě šek na 36 miliónů. Nechápu co Halíka v Církvi ještě drží, plat to nebude. Měl by konečně vycestovat do vesmíru, aby tam evangelizoval „ty civilizace“, ne?
Zde je celý záznam:
http://www.ceskatelevize.cz/sp.....13.3.2014/
Jinak redaktor je velmi dobrý, protože P. V. Málka pěkně tlačí do kouta, Vypadá to, že pan redaktor dobře rozumí tomu, že se představitelé Církve dostávají nejen do rozporu s naukou Církve, ale i s prostou logikou. Pan redaktor, zřejmě občas zabrousí i na tento web. :-)
Ad 8. Anglický překlad víceméně odpovídá italštině. Ve skutečnosti se uvedený projev římského biskupa dá brát i jako výzva k tomu, aby (nekatoličtí) bratři přišli do katolické církve tak, jak Josefovi bratři přišli za Josefem do Egypta. Na konci projevu římský biskup žehná žehná protestantům a prosí o jejich požehnání. Takže vlastně na projevu samém nic nekatolického není, pokud se samozřejmě odhlédne od jiných akcí a projevů.
Problém je asi v tom, že v projevu je dána svoboda posluchači zvolit si, kdo je tím „Josefem“. Z pohledu katolíka jde o výzvu k tomu, aby se protestanti sjednotili s katolíky, z pohledu protestantů již ke sjednocení došlo, protože 1) papež žehná jejich církvi a vyzývá ke sjednocení, přičemž není jasné, jak k němu má dojít, a 2) papež prosí o jejich požehnání.
K tématu se na poměry docela ostře vyjádřil kard. Caffarra. Je to docela kontrast k postoji, na který jsem upozorňoval výše (2).
ad 12: omlouvám se za chybný link, správně má být http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=19799